قطعات جانبی ساندویچ پانل متعدد هستند و شامل مواردی مانند فلاشینگ، آبرو، فینیشینگ، پیچ سرمته دار و تیزه سقفی و … هستند.

ساندویچ پانل، ساختاری سه لایه دارد که لایه مرکزی به صورت عایق و دو لایه دیگر به صورت ورق هستند که برای پوشش دهی بخش های مختلف در ساختمان استفاده می شوند. این قطعات به صورت پیش ساخته ارائه می شوند و ظاهر آنها مشابه ساندویچ است.

لایه میانی ساندویچ پانل باید عایق و سبک باشد. بدین منظور از موادی مانند یونولیت در مرکز ساندویچ پانل استفاده می کنند. اما لایه بیرونی باید از ساختار مستحکمی برخوردار باشد.

ویژگی های حائزاهمیت انواع ساندویچ پانل ها چیست ؟

پیش از معرفی قطعات جانبی ساندویچ پانل با خصوصیات ساندویچ پنل ها آشنا می شویم. مهمترین ویژگی این ساندویچ پانل ها که موجب تمایل به استفاده از آنها شده است، عایق بودن است. ساندویچ پانل ها در مقابل حرارت و صوت عایق هستند. بنابراین به خوبی می توانند مانع از اتلاف انرژی شوند.

ویژگی مهم این ساندویچ پانل ها این است که به صورت پیش ساخته هستند و این مسئله سبب می شود که سرعت اجرای آنها بسیار بالا باشد. تنوع طرح و رنگ سبب شده است که در بخش های مختلف بتوان از ساندویچ پانل ها استفاده نمود. این پانل ها در مقابل زنگ زدگی و خورندگی مقاوم بوده و به این مشکلات دچار نمی شوند.

مهمترین قطعات جانبی ساندویچ پانل چیست ؟

ساندویچ پانل ها در چندین نوع وجود دارند که شامل ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل دیواری و … می باشند. برای نصب هر یک از این ساندویچ ها به قطعاتی نیاز است. با هر یک از این قطعات آشنا می شویم تا کاربرد هر یک از آنها را بدانیم :

فلاشینگ ها

از این قطعات برای کاور کردن زوایای خاص در ساختمان استفاده می شود. بنابراین استفاده از این فلاشینگ ها، جنبه زیبایی دارد. اما دلیل اصلی استفاده از فلاشینگ ها، ممانعت از ورود رطوبت به داخل سازه است. با استفاده از این فلاشینگ ها می توان لبه پنجره ها را پوشاند و خرپای شیروانی ها را مخفی نمود.

فلاشینگ ها در چندین نوع شامل ورقه های روغنی، سیاه و گالوانیزه و … در ضخامت های مختلف وجود دارند. استفاده از هر یک از این فلاشینگ ها با توجه به شرایط محل موردنظر صورت می گیرد.

آبرو ، از قطعات جانبی ساندویچ پانل

یکی از اجزای مهم برای نصب ساندویچ پانل ها، آبرو می باشد که کاربرد پوششی دارد. در واقع این آبروها برای پوشش کناره های پانل های سقفی استفاده می شوند تا آب های ناشی از جریان بارش از طریق آنها به بیرون هدایت شود و به سازه موردنظر آسیبی وارد نکند.

مقاله پیشنهادی: تفاوت پشم شیشه و فوم

فینیشر

برای نصب انواع ساندویچ پانل ها ممکن است به قطعاتی مانند فینیشر نیاز شود. فینشر به منظور کاور کردن و پوشش دهی نوک های ساندویچ ها در بخش هایی که به سایر پانل ها متصل نمی شوند، به کار می رود. استفاده از این فینیشرها به این دلیل است که لبه های ساندویچ پانل ها آسیب نبینند و نمای کار، زیباتر شود. فینیشرها از گالوانیزه یا فویل های آلومینیومی ساخته می شوند. میزان خم آنها بر اساس شرایط مشخص می شود.

تیزه های سقفی

استفاده از این قطعات جانبی ساندویچ پانل در اغلب مواقع ضرورت دارد. از تیزه سقفی برای پوشش کناره های تیز پانل های سقفی شیب دار استفاده می شود تا هم از این بخش ها محافظت شود و هم نمای کار، بهتر شود. از خصوصیات تیزه های سقفی، یکی از آنها مانند طول تیزه به صورت ثابت و یکی دیگر مانند میزان خم به صورت متغیر می باشد. برای ساخت تیزه های سقفی از ورق های آلومینیومی و یا گالوانیزه استفاده می شود. نصب تیزه های سقفی بر روی لبه ها با استفاده از پیچ یا پرچ، صورت می گیرد.

پیچ های سرمته دار ، از قطعات جانبی ساندویچ پانل

برای متصل کردن قطعاتی مانند آبروها، فلاشینگ ها و سایر قطعات به پیچ های سرمته دار نیاز است. این پیچ ها به صورت ضدزنگ می باشند و نصب و اتصال انواع قطعات به یکدیگر و به سایر قسمت ها را ممکن می کنند. برای نصب و اجرای ساندویچ پانل ها حتماً به پیچ های سرمته دار نیاز است. پیچ های سرمته دار به دلیل نوک مته دار خود به راحتی باز و بسته می شوند.

تعداد فلاشینگ های به کار رفته در نصب ساندویچ پانل‌ها

همانگونه که گفتیم یکی از مهمترین قطعات جانبی ساندویچ پانل ، فلاشینگ ها می باشند. این قطعات در چندین نوع شامل فلاشینگ های دیواری، فلاشینگ های پنهانی، فلاشینگ های کانال، فلاشینگ های نفوذ سقف، فلاشینگ های درپوش چکه ای، فلاشینگ های دودکش و … طراحی و ساخته شده اند تا هر یک در کاربرد مناسب خود مورداستفاده قرار بگیرند.

فلاشینگ های نفوذ سقف به خوبی می توانند لوله ها، تکیه گاه ها، کابل ها، برآمدگی های سقف و … را ضدآب کنند تا این قطعات آسیب نبینند.

فلاشینگ های دیواری در دیوار به کار رفته تا آب های وارده به این قسمت را به بیرون هدایت کند.

فلاشینگ پنهانی باید در زیر پنجره ها و ورودی درب ها نصب شود تا آب نتواند از این بخش ها به داخل بیاید و خرابی به بار آورد.

فلاشینگ‌های کانال، یکی از قطعات جانبی ساندویچ پانل می باشند که مانند یک جوی در مقیاس بسیار بسیار کوچک هستند و آب را به سمت بیرون هدایت می کنند. معمولاً این فلاشینگ در جاهایی که مثلاً کناره های آب به سقف می رسد، نصب می شود تا این قسمت ها را از نم گرفتگی و رطوبت زدگی، در امان نگه دارد.

فلاشینگ سقفی، از دیگر فلاشینگ های پرکاربرد است که با قرارگیری بر روی برجستگی ها و بیرون زدگی ها، مانع از نفوذ آب به داخل شود.

فلاشینگ دودکش، با ساختاری که دارد مانع از هدایت آب به داخل می شود.

فلاشینگ‌‌های لبه قطره ای از جنس فلز می باشند و بر روی کناره های سقف انواع سازه ها نصب می شوند.

فلاشینگ درپوش چکه ای باید در قسمت فوقانی پنجره ها و درب ها نصب شود تا مانع از نفوذ آب از این بخش ها شود. نصب هر یک از انواع فلاشینگ های گفته شده باید بر اساس دستورالعمل ها انجام شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...