متریال مناسب برای ساخت ماکت و مدل‌های معماری شامل یونولیت، رزین، پلاستیک، ام دی اف، چوب، انواع مقوای ضخیم و … می باشد.

ماکت سازی در معماری از اهمیت زیادی برخوردار است. طراحان، معماران و دانشجویان رشته های معماری و طراحی صنعتی با بهره گیری از ماکت های معماری یا ماکت های محصول می توانند ایده های خود را به دیگران نشان دهند.

ماکت سازی معماری، توانایی زنده کردن خاطرات گذشته و به معرض نمایش گذاشتن ایده های آینده را دارا می باشند. ماکت سازی در معماری، بر اساس اصولی باید انجام شود. برای ساخت ماکت حرفه ای، نه تنها توجه به اصول حائزاهمیت است، بلکه استفاده از متریال خوب مهم است.

تعریف ماکت و مدل های معماری

قبل از معرفی بهترین متریال مناسب برای ساخت ماکت و مدل‌های معماری با تعریف ماکت و مدل، آشنا می شویم. ماکت معماری، یک مدل سه بعدی از پروژه های صنعتی، عمرانی و تجاری می باشد که در مقیاس های کوچک ساخته شده و یک دید کلی از پروژه موردنظر برای افراد ایجاد می کند. ماکت معماری، ابزار مهمی برای جلب توجه سرمایه گذاران و بازدیدکنندگان است که می تواند به نتایج مهمی مانند فروش بیشتر منجر شود.

این ماکت ها از روش های گوناگونی ساخته می شوند که هر یک دارای کاربردهای خاصی هستند. برای ساخت هر ماکتی به متریال و ابزار متفاوتی نیاز است. قطعاً هزینه ساخت هر ماکتی، متفاوت خواهد بود.

انواع ماکت های معماری و کاربردهای آنها

یکی از بهترین متریال مناسب برای ساخت ماکت و مدل‌های معماری ، یونولیت می باشد. ماکت ها در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک دارای کاربرد مشخصی هستند و با هدف معینی، ساخته می شوند. چندین مورد از مهمترین ماکت ها شامل موارد زیر هستند:

ماکت های معماری خارجی یا اکستریور : این ماکت ها بسیار رایج هستند و به شدت مورداستفاده قرار می گیرند. این ماکت ها نشان دهنده فضای اصلی پروژه و فضای شهری می باشند. در واقع طرح نهایی پروژه توسط ماکت خارجی ارائه می شود.

ماکت معماری داخلی یا اینتریور: این ماکت ها، نمایش دهنده فضای داخلی و نحوه چیدمان است. این ماکت ها در مقایسه با ماکت های خارجی، پیچیده تر هستند. لذا برای ساخت آنها باید دقت بیشتری را به خرج داد. این ماکت ها، طراحی داخلی را به معرض نمایش می گذارد و الگوی معماران داخلی خواهد بود.

ماکت معماری لند اسکیپ: متریال مناسب برای ساخت ماکت و مدل‌های معماری باید با توجه به نوع ماکت انتخاب شود. هر جا که نیاز به ظرافت بیشتر باشد، باید از متریال بهتری استفاده نمود. ماکت معماری لند اسکیپ، نمایش دهنده نمای کلی سایت مانند فضای سبز، پیاده روها، پل ها و … است.

ماکت معماری سایت: این ماکت ها به ماکت های لنداسکیپ بسیار شبیه است. این ماکت ها، اطلاعات بسیار دقیقی را نمایش می دهد. تمامی ساختمان ها، پارکینگ ها، آب نماها، نورپردازی ها و .. در این ماکت نشان داده می شوند.

سایر ماکت ها و مدل های معماری و عمران شامل ماکت طراحی شهری، ماکت معماری جزئیات، ماکت مطالعاتی، ماکت طراحی محصول، ماکت توپوگرافی و … می باشند.

نوع متریال مناسب برای ساخت ماکت و مدل‌های معماری

اغلب ماکت های معماری مدرن با بهره گیری از متریال های پلاستیک، فوم و چوب ساخته می شوند. مقوا، از دیگر متریالی است که به وفور برای ماکت سازی استفاده می شود. انتخاب متریال به نیازهای ماکت بستگی دارد. برای انتخاب متریال باید به ظاهر متریال، دوام متریال، نحوه برش پذیری و چسباندن متریال و … توجه نمود.

چشم انداز طراحی معماران را با استفاده از ماکت های معماری می توان به درستی به نمایش گذاشت. انتخاب متریال، نقش پررنگی در حسی دارد که قرار است توسط ماکت القا گردد. برای انتخاب نوع متریال مناسب باید معیارهای طراحی در نظر گرفته شود تا از متریالی که مناسب ساخت ماکت موردنظر نیست، استفاده نشود.

در انتخاب متریال مناسب برای ساخت ماکت و مدل‌های معماری باید به ویژگی های متریال توجه شود. به طور مثال متریالی که برای ساخت ماکت های مفهومی نیاز است باید بسیار سریع و راحت فرم بگیرد. برای ساخت ماکت های نمایشی به متریالی با دوام بالا و پایداری بسیار خوب نیاز است.

پلاستیک، آکریلیک، پلی آمید، ورق های پلی وینیل کلراید، پلی لاکتیک اسید، چوب، چوب نمدار، چوب بالسا، تخته فیبر، مقوا، اسفنج، شیشه، یونولیت و … از جمله متریالی هستند که برای ساخت انواع ماکت ها و مدل معماری مورداستفاده قرار می گیرند.

استفاده از یونولیت به عنوان متریال مناسب برای ساخت ماکت و مدل‌های معماری

یونولیت، ماده ای سبک و بی اثر است که دارای خاصیت های فراوانی می باشد. این ماده به لطف خواص بی نظیری که دارد، توانسته است موردتوجه صنایع مختلف قرار بگیرد و به شکل های گوناگون مورداستفاده قرار بگیرد. یکی از موارد استفاده از یونولیت، ساخت ماکت می باشد. ساخت ماکت با یونولیت، مزایای فراوانی دارد و در اغلب مواقع از ساخت ماکت با سایر متریال، بهتر است.

یونولیت سبک، مقاوم در برابر ضربه، مقاوم در برابر رطوبت، مقاوم در برابر آب، بادوام، ارزان، ضدآلرژی، بی میل نسبت به وارد واکنش شدن با مواد مختلف و … می باشد. همین موارد سبب شده است که این ماده را برای ساخت ماکت و مدل عمران و معماری بسیار مناسب بدانند. یونولیت، متناسب با نیازهای ساخت یک ماکت می باشد و در ارتباط با ساخت ماکت، نقطه ضعف خاصی ندارد.

کلام آخر

ماکت سازی، یک نیاز ضروری در بسیاری از حوزه ها می باشد. هدف از ساخت ماکت، شبیه سازی روابط فضایی میان حجم ها و درک سازه های ساختمانی با فراهم کردن امکان رؤیت و آنالیز نقشه، نما و چشم انداز طرح کلی از سوی طراح و مشتری می باشد. انتخاب متریال مناسب برای ساخت ماکت و مدل‌های معماری ، اهمیت زیادی دارد.

اگر متریالی که برای ساخت ماکت استفاده شود، فاقد مقاومت و دوام بالا باشد سبب خرابی زودهنگام ماکت می شود. قطعاً برای ساخت ماکت، زمان و انرژی زیادی صرف می شود. بنابراین اگر ماکت خراب شود، تمام زحمات کشیده شده به هدر می رود. لذا باید از مقاوم ترین و بادوام ترین متریال برای ساخت ماکت استفاده نمود. مگر آنکه دوام ماکت برای سازندگان، اهمیت زیادی نداشته باشد. در این شرایط می توان از متریال ضعیف تر استفاده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...