نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان را بررسی می کنیم تا بدانید که این ماده پرکاربرد و سودمند چه معایبی دارد.

چندین سالی است که استفاده از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم بسیار رایج شده است. یکی از این مصالح ساختمانی پرطرفدار ، یونولیت است که ویژگی های بسیار خاصی دارد.

از ویژگی های مثبت یونولیت می توان به مقاومت بالا در برابر ضربه ، سبک بودن ، جابه جایی راحت ، نصب آسان ، دوام بالا ، عایق صوت بودن ، عایق رطوبت بودن و … اشاره نمود که هر یک به نحوی مهم هستند و موجب جلب توجه سازندگان شده اند.

حال بررسی می کنیم که نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان چه مواردی هستند و چه مواردی موجب شده است که برخی از سازندگان درباره استفاده از یونولیت برای ساختمان سازی های خود با وسواس و حساسیت بیشتری تصمیم گیری کنند.

عدم پرشدن تیرچه ها از بتن

سازندگان باید به این نکته توجه داشته باشند و برای پرشدن تیرچه ها از بتن استفاده نکنند. استفاده از یونولیت در سقف تیرچه و بلوک ، سبب می شود که پروسه بتن ریزی به خوبی صورت نگیرد. چون پلاستوفوم ( یونولیت ) را در حد فاصل تیرچه ها می گذارند ، فضای برای جاگرفتن بتن به اندازه کافی نمی ماند. همین مسئله سبب می شود که سازه ها در برابر زمین لرزه ضعیف باشند و آن مقاومت لازم را نداشته باشند.

ترک خوردن گچ های سقف

یکی از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، در ارتباط با ترک خوردن گچ سقف است. حتماً شما هم شاهد این بوده اید که برخی از سازه ها پس از مدتی با مشکل ترک خوردن گچ سقف خود مواجه می شوند. هنگامی که یونولیت های سقفی را در سقف اجرا می کنند ، باید از سیمان و گچ در لایه های زیرین استفاده کنند. سازه هایی که در سقف خود یونولیت دارند ، حتماً به مرور زمان با مشکل ترک خوردگی مواجه می شوند. علت بروز ترک خوردگی در سقف یونولیتی ، تغییرات دمایی و افزایش حجم مصالح ناشی از این تغییرات دمایی می باشد. ترک های ایجاد شده در سقف به مرور زمان سبب می شوند که گچ های سقف فرو بریزد و مجدداً نیاز به ترمیم گچ سقف و نقاشی آن باشد.

آسیب زا بودن در مقابل آتش سوزی

یکی دیگر از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، مقاومت اندک آن در مقابل آتش سوزی است. یونولیت هایی که توسط کارخانه های مختلف تولید می شوند به دو صورت کندسوز و بسوز هستند. اخیراً به منظور پر کردن جاخالی های بین تیرچه ها در سقف سازه ها از بلوک های پلاستوفومی استفاده می کنند.

این مسئله ، مزایای زیادی دارد اما یک مشکل اساسی هم دارد. سازه هایی که بدین صورت احداث شده اند در برابر آتش سوزی ضعیف هستند. اجرای یونولیت در سقف بدین صورت است که فقط یک لایه گچ و سیمان به کار می برند. بنابراین کاهش مقاومت چنین سازه هایی در مقابل آتش سوزی ، دور از انتظار نیست.

در ارتباط با نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، حتماً باید به این مسئله اعتراف نمود. متأسفانه یونولیت در زمان آتش سوزی به راحتی درگیر حریق می شود و دود زیادی را از خود منتشر می کند.

یونولیت هایی که بسوز هستند و از نوع کندسوز نیستند ، در برابر آتش سوزی فاقد مقاومت لازم هستند و این مسئله سبب می شود که در کوتاهترین زمان آب شوند و کاملاً از بین بروند. حتی ممکن است این یونولیت ها در گسترش آتش سوزی نقش داشته باشند و خرابی را سریعتر از آن چیزی که انتظار می رود ، رخ بدهند. به همین دلیل توصیه می شود که صرفاً از یونولیت های کندسوز یا غیرقابل اشتعال در ساختمان سازی استفاده کنند که این مشکلات ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: یونولیت در ساخت یخچال

اتلاف سرمایه های ملی ، از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

حفظ منابع ملی ، مسئله ای حائزاهمیت است که تمامی افراد باید بدان توجه داشته باشند. از هر انسان دغدغه مند در زمینه حفظ منابع ملی انتظار می رود که در فعالیت های کاری خود به این مسئله توجه داشته باشد و حدالامکان از سرمایه های ملی کمتر استفاده کنند. مواد اولیه لازم برای تولید یونولیت ، از مواد پتروشیمی و مواد معدنی و … است. بنابراین برداشت بی رویه از منابع سبب اتلاف سرمایه ملی می شود که امری ناپسند است.

البته با طرح های جدیدی که ارائه شده است ، از ضایعات یونولیتی برای تولید انواع یونولیت استفاده می کنند و از مواد اولیه کمتری برای تولید یونولیت استفاده می کنند. این مسئله تا حدودی سبب صرفه جویی در مصرف مواد اولیه می شود.

اثرات منفی زیست محیطی ، از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

یکی دیگر از محدودیت های استفاده از یونولیت در ساختمان سازی ، آسیبی است که ممکن است به محیط زیست وارد کند. یونولیت از مواد نفتی درست شده است و این مسئله سبب می شود که این مواد در صورت رها شدن در طبیعت بتوانند صدماتی به آن وارد کنند.

بنابراین با توجه به این مسئله یا نباید از یونولیت ها استفاده کرد که این مسئله به دلیل مزایایی که این مواد دارند ، غیرممکن است و یا باید ضایعات آنها را پس از استفاده جمع آوری کرد و به مراکز بازیافت انتقال داد. اگر ضایعات یونولیتی به درستی بازیافت شوند ، دیگر مشکلی را برای محیط زیست بوجود نمی آورند. با توجه به اینکه یونولیت ها در زمان سوختن ، گازهای سمی بسیار مضری تولید می کنند ، آسیب شدیدی می توانند به محیط زیست در صورت سوختن وارد کنند. بنابراین برای ساختمان سازی حتماً باید یونولیت های کندسوز یا نسوز را استفاده کرد و هرگز به خرید یونولیت های معمولی اقدام نکرد.

کلام آخر

نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، بسیار مهم هستند و حتماً باید موردتوجه سازندگان قرار بگیرند. البته این موارد نباید سبب شوند که سازندگان از استفاده از یونولیت خودداری کنند. بلکه با توجه به این موارد باید برای انتخاب نوع یونولیت مناسب ساختمان و انتخاب سایر مصالح ساختمانی برای بکارگیری در ساختمان با هدف جبران نقاط ضعف یونولیت و سایر موارد ، دقت بیشتری به خرج داد و عجولانه تصمیم گیری نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...