نکات مهم سقف تیرچه یونولیت باید موردتوجه سازندگان و مهندسان قرار بگیرد. مهمترین نکات اجرایی سقف را مرور می کنیم.

سقف تیرچه یونولیت، سقفی می باشد که در مجموعه آن، تیرچه و بلوک سبک سیمانی یا بلوک سفالی وجود دارد. یکی از روش های مرسوم اخیر برای اجرای سقف، این متد می باشد که دارای مزایا و معایب خاص خود است.

هنگامی که در ساختمان سازی به مرحله اجرای سقف می رسند، باید دقت و تمرکز خود را بیشتر کنند و تمامی نکات اجرایی را رعایت کنند. همانگونه که می دانید هر اندازه سقف سبک تر و مقاوم تر باشد، امنیت بالاتری دارد. سازه هایی سبک هستند که سقف سبکی داشته باشند. بنابراین سبک سازی سقف سازه ها، نکته قابل توجه و حائزاهمیتی می باشد.

چندین خصوصیت مهم سقف تیرچه پلاستوفوم که باید دانست

نکات مهم سقف تیرچه یونولیت کمک می کنند که اجرای این نوع سقف، بهتر صورت بگیرد. اصلی ترین مصالحی که برای اجرای این سقف انتخاب شده است، یونولیت است که در حوزه های دیگری هم کاربرد دارند. این سقف دارای چندین خصوصیات مهم است که شامل موارد زیر است:

تحلیل و آنالیز ساختار سقف تیرچه پلاستوفوم

یکی از نکات مهم سقف تیرچه یونولیت این است که سقف تیرچه یونولیت باید به صورت کامل و با استفاده از تمامی متریال موردنیاز اجرا شود. برای اجرای سقف تیرچه یونولیت، وجود اجزای زیر الزامی می باشد:

تیرها: تیرها، نقش اسکلت سازه را دارند. این قسمت، تکیه گاهی برای تیرچه ها است که ممکن است از نوع بتنی و یا فولادی باشند.

تیرچه ها: تیرچه ها از تیرها کوچکتر می باشد. تیرچه ها در نقش تیرهای فرعی در سقف هستند و باید در حد فاصل مناسبی از یکدیگر قرار بگیرند.

خاموت: خاموت با هدف تقویت و پیوستگی بیشتر اتصالات تیر به ستون در سازه های بتن به کار می روند و دستیابی به این اهداف را امکان پذیر می کند.

اتکا: توجه به نکات مهم سقف تیرچه یونولیت، موجب اجرای بهتر سقف می شود. اتکا، میلگردی به شکل خاصی است که معمولاً یک طرفه یا دو طرفه می باشد.

آرماتورهای حرارتی: این آرماتورها در آخر و به صورت عمود بر تیرچه ها اجرا می شود و در راستای موازی قرار می گیرند.

ژوئن: ژوئن با هدف ایجاد یک انسجام بسیار خوب در سقف به کار می رود. ژوئن به صورت میلگردهای عرضی است که بر تیرچه ها به صورت عمود کار می شود.

یونولیت سقفی: این نوع یونولیت برای اجرای سقف بسیار ایده آل است و کاربرد پرکننده ای برای سقف دارد.

نصب سقف با توجه به نکات مهم سقف تیرچه یونولیت

این تیرچه در بخش سقف و بین تیرآهن ها گذاشته می شود. پس از اجرای این کار، بلوک ها در بین تیرچه ها کار گذاشته می شوند تا سقف پوشش دهی کامل شود. پس از پایان مراحل بلوک گذاری، نوبت به قرارگیری مش توری است. بلوک ها بایستی کلاً پوشیده شود و بتن ریزی بر روی آن انجام شود. بتن ریزی ممکن است به چندین شکل انجام شود. بعد از اینکه، کار به پایان رسید و سقف اجرا شد، باید سیمان ریزی بر روی بلوک ها و محل روزنه ها و جاخالی ها انجام شود.

اندازه و وزن تیرچه، از نکات مهم سقف تیرچه یونولیت

مسئله دیگری که باید لحاظ شود، توجه به اندازه و وزن تیرچه یونولیت است. پلاستوفوم به شکل  بلوک سقفی و ورق در ابعاد و چگالی مختلفی ساخته می شوند. ورق پلاستوفومی، بهترین وسیله برای عایق بندی کف و دیوارها، پی، ستون ها و اسکلت ها است. توجه به استانداردهای ابعادی و دانسیته ای بسیار مهم است.

کاربرد مهمی که سقف تیرچه یونولیتی دارد

با برخی از نکات مهم سقف تیرچه یونولیت آشنا شدیم. تیرچه های یونولیتی در دو مدل ساخته می شوند و به بازار ارائه می شوند که یکی از آنها قابل اشتعال و نوع دیگر غیرقابل اشتعال می باشد. هر یک از قطعات بلوک سیمانی در حد 15 کیلوگرم هستند.

با توجه به وزن اندکی که بلوک های یونولیتی دارند و وزن سازه را کاهش می دهند، از آنها برای پروژه های مختلف استفاده می کنند. مجدداً تأکید به استفاده از یونولیت های غیرقابل اشتعال وجود دارد. زیرا ایمنی سازه ها در گروء این مسئله است.

کلام آخر

مهندسان با استفاده از نکات مهم سقف تیرچه یونولیت و انتخاب بهترین مصالح، می توانند مقاوم ترین و باکیفیت ترین سقف سازه را اجرا کنند. سالهاست که این روش اجرای سقف، موردتوجه ساختمان سازان قرار گرفته است. حتماً باید نکات مختلفی موردتوجه قرار بگیرد تا سقف به صورت اصولی اجرا شود. یک سازه باکیفیت و مقاوم نیازمند سقف مستحکم و ایمن است. با پیشرفت علم و ابتکارات مهندسان، ساختمان سازی بسیار تغییر کرده است. سقف هایی که برای سازه های جدید اجرا می شوند با سقف سازه های قدیمی تغییر کرده است و این تغییرات مربوط به کاهش وزن آنها، افزایش مقاومت آنها و نازک تر شدن آنها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...