کاربرد فوم‌ انعطاف‌پذیر شامل استفاده در خودروسازی، عایق کاری، استفاده در صنایع الکترونیکی و استفاده در صنعت پزشکی و … می باشد.

فوم ها با ویژگی بسیار خوبی که دارند در صنایع مختلفی به شکل های گوناگون مورداستفاده قرار می گیرند. برخی از کاربردهای این مواد بسیار مهم می باشد. در این مقاله اطلاعات خوبی درباره این فوم ها در اختیار شما قرار می دهیم.

فوم انعطاف پذیر چیست؟

این فوم ها، دسته ای از فوم ها هستند که به سبب خصوصیات خود موردتوجه صنایع مختلف قرار گرفته اند. اصلی ترین ویژگی این فوم ها این است که به راحتی خم می شوند و بعد از خم شدن مجدداً می توانند به حالت اولیه برگردند. این فوم ها به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی خود به شکل های گوناگونی مورداستفاده قرار می گیرند.

بررسی چندین کاربرد فوم‌ انعطاف‌پذیر

خودروسازی نیازمند استفاده از این فوم ها می باشد. برای تولید صندلی ها، داشبوردها، درب های خودرو و سایر قطعات باید از فوم استفاده نمود. برای عایق سازی سازه ها نیاز است که از فوم استفاده شود. البته محصولات دیگری برای عایق سازی سازه ها وجود دارد، اما عایق سازی با استفاده از فوم ها بسیار آسان تر و مقرون به صرفه تر است.

فوم در صنعت الکترونیک به عنوان یک عایق حرارت یا صوت به کار می رود. با استفاده از این فوم ها می تواند تجهیزات الکترونیکی و باتری و … درست نمود. یکی از کاربردهای مهم این فوم ها در ساخت تجهیزات الکترونیکی، ساخت تجهیزات سرمایشی و تهویه مطبوع می باشد.

یک کاربرد فوم‌ انعطاف‌پذیر، استفاده برای تولید تجهیزات ورزشی می باشد. با این فوم ها می توان وسایل تمرینی، کوهنوردی، مبارزه ای، کششی و … ساخت. صنعت پزشکی به استفاده از فوم ها برای تولید قطعات پروتزی و ارتودنسی نیاز دارد. با این فوم ها می توان تجهیزات پزشکی مانند پروتزهای ستون فقرات و کفش های ارتودنسی و … تولید نمود.

بیشتر بخوانید

خرید یونولیت

صنایع غذایی در سال های اخیر به شکل های مختلفی از فوم ها استفاده نموده است. این فوم ها همانند یونولیت می توانند برای بسته بندی مورداستفاده قرار بگیرند. فوم انعطاف پذیر برای بسته بندی گوشت، ماهی، میوه و سبزیجات و … به کار می رود.

دیگر کاربرد فوم‌ انعطاف‌پذیر برای تولید مبل های مخصوص فضای باز می باشد. زیرا این فوم ها ضمن برخورداری از انعطاف پذیری بالا، در مقابل شرایط جوی دارای مقاومت بسیار خوبی هستند. بنابراین ساخت میز و صندلی های مخصوص فضای باز با استفاده از این فوم ها، بسیار رایج است.

برای تولید تجهیزات خواب می توان از فوم در لایه های فشرده اسفنج استفاده نمود. این فوم ها با ویژگی ها و ساختار خاصی که دارند موجب کاهش فشار بر روی بدن شده و احساس بهتری را در زمان ورزش کردن و استراحت و … ایجاد می کنند.

بررسی ساختار فوم انعطاف پذیر

با کاربرد فوم‌ انعطاف‌پذیر آشنا شدیم. این فوم ها دارای ترکیبات شیمیایی و مواد افزودنی مختلفی هستند. استفاده از این ترکیبات و مواد داخل فوم از آن جهت است که به این ماده، خواص جدیدی اضافه نموده و یا برخی از خواص آن را پررنگ تر کنند. فوم کننده هایی که برای تولید این فوم ها به کار می روند می توانند از نوع فیزیکی یا شیمیایی باشند.

افزودنی های داخل فوم می توانند از نوع مواد پایدارکننده، کاتالیست ها، مواد افزون کننده چسبندگی، رنگ دهنده ها و … باشند. قطعاً چنین موادی برخی از خواص فوم را تغییر می دهند. پلی یورتان ها در تولید فوم به کار می روند و سبب سختی و استحکام ساختار فوم می شوند. الاستومرها با اضافه شدن به ترکیب فوم موجب افزایش خاصیت انعطاف پذیری فوم می شوند که این مسئله موجب کاهش نیروی بازگشتی آن می شود.

علت فراوانی کاربرد فوم‌ انعطاف‌پذیر

دلیل استفاده های فراوان از فوم ها این است که آنها دارای خاصیت مهمی هستند. مهمترین خاصیت این فوم ها این است که در مقابل فشار و کشش دارای مقاومت زیادی است. این فوم ها دارای تحمل زیادی هستند. طول عمر فوم ها بسیار زیاد است. آب و حرارت نمی توانند سبب خرابی فوم ها شوند.

فوم ها مانند یک عایق حرارت و صوت عمل می کنند و می توانند برای عایق کاری مورداستفاده قرار بگیرند. ویژگی دیگر این فوم ها این است که هم وزن کمی دارند و هم حجم کمی دارند. انعطاف پذیری بالای این فوم ها سبب شده است که از آنها به هر شکلی بتوان استفاده نمود. فرم دهی و حالت دهی به این فوم ها اصلاً دشوار نمی باشد.

نحوه تولید فوم های منعطف

با ترکیب دو یا چندین ماده و افزودن برخی از مواد می توان فوم های انعطاف پذیر را تولید نمود. فراوانی کاربرد فوم‌ انعطاف‌پذیر نشان می دهد که باید به کیفیت تولید این فوم ها، اهمیت زیادی داد. برای تولید این فوم ها از پلی یورتان استفاده می شود که نوعی پلیمر می باشد که تحت قرارگیری در وضعیت خاصی به فوم تبدیل می شود.

برای تولید این فوم ها می توان از روش های مختلفی استفاده نمود که یکی از آنها، تزریق گاز می باشد. در این روش، مواد اولیه مانند پلی آمید، پلی استایرن و پلی اورتان را به انضمام یک عامل فرآوری شده و عامل تولید گاز تزریق نموده و پس از آن در دما و فشار مشخصی به تبدیل این مواد به فوم اقدام می کنند.

همچنین برای تولید این فوم ها می توان از تزریق مستقیم گاز استفاده نمود که در اینجا باید گازی را با فشار مشخصی به مواد اولیه تزریق کرد. بدین ترتیب تولید فوم با سلول های کوچکتر و مقاومت فشاری بالاتر انجام می شود.

قیمت انواع فوم‌های انعطاف پذیر

این محصولات دارای قیمت مناسبی هستند. در واقع یک دلیل فراوانی کاربرد فوم‌ انعطاف‌پذیر پذیر را می توان قیمت مناسب آنها دانست. محصولاتی که دارای این خواص هستند، قیمت بالاتری از فوم ها دارند. بنابراین استفاده از این فوم ها با توجه به ویژگی هایی که دارند، بسیار مقرون به صرفه می باشد. البته باید توجه نمود که این فوم ها در کیفیت های مختلفی تولید می شوند. لذا از باکیفیت ترین آنها برای کاربردهای مختلف استفاده نمود. فوم هایی که کیفیت پایینی دارند، زود خراب می شوند و خواص موردنظر را ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...