یونولیت در نمای سیمانی شسته به کار می رود. استفاده از یونولیت موجب زیبایی و یکپارچگی بیشتر نمای سیمان می شود.

یکی از نماهای مورداستفاده برای سازه های مختلف ، نمای سیمان شسته است. این نما در طرح ها و رنگ های مختلفی قابل اجرا است. نمای سیمانی در چندین نوع مختلف شامل نمای تخته ماله ، تگرگی ، چکشی ، ابزار رومی و … قابل اجرا می باشد که هر یک به نوعی زیبا هستند.

مزایای نمای سیمان شسته

پیش از پرداختن به کاربرد یونولیت در نمای سیمانی شسته ، با مزایای نمای سیمان شسته آشنا می شویم. مزیت مهم این نما ، طول عمر بالای آن است. از آنجایی که این نما به صورت یک دست و یک تکه است ، از مقاومت بالایی برخوردار است. متریالی که در این نما به کار رفته است ، موجب جذب بهتر گرما می شود.

اجرای این نما در زمان و هزینه ، صرفه جویی می کند. اجرای این نما به دو صورت انجام می شود که در مدل اول به صورت یک رنگ و در مدل دوم به صورت دو رنگ می باشد. مزیت مهم دیگر این نما ، مقاومت بالای آن در برابر عوامل مختلف مانند اشعه خورشید ، باران اسیدی و … است.

معایب این نما

یونولیت در نمای سیمانی شسته موجب بهتر شدن این نما می شود. اجرای این نما ، دارای مزایا و معایبی است.اجرای این نما ، وزن زیادی را به ساختمان تحمیل می کند. میزان عایق حرارتی و برودتی نمای سیمان شسته ، اندک است. بنابراین انرژی زیادی در ساختمان های دارای این نما ، به هدر می رود.

متأسفانه این نما فاقد خاصیت آنتی استاتیک است. جذب آلودگی ها و گردوغبار توسط این نما موجب تیره شدن این نما می شود. اگر این نما در ساختمان های واقع در نواحی بسیار سرد اجرا شود ، ممکن است دچار مشکلاتی مانند کاهش کیفیت ظاهری شود.

یونولیت ، ماده ای با خاصیت فراوان

دلیل استفاده از یونولیت در نمای سیمانی شسته ، برخورداری یونولیت از خواص فراوان است. یونولیت یا EPS ، از ذرات فشرده پلیمری پلی استر بر اساس دستورالعمل خاصی ساخته می شود. ساختار یونولیت به گونه ای است که حجم اعظم آن را هوا تشکیل داده است و همین مسئله موجب سبکی بسیار زیاد آن شده است.

یونولیت با خاصیت عایق بودن خود توانسته است خود را به عنوان یک عایق به صاحبان صنایع و کسب و کار معرفی کند. روند ساخت یونولیت به گونه ای است که می توان آن را به شکل های مختلف تولید کرد تا برای هر نوع استفاده ای مناسب باشد.

دلیل استفاده از یونولیت در نمای سیمانی شسته چیست ؟

یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در سالهای اخیر ، یونولیت بوده است. برای ساخت سازه های جدید از یونولیت استفاده می کنند تا به نتایج مثبتی مانند سبک سازی ساختمان ها ، کاهش هزینه های ساخت ، صرفه جویی در مصرف مصالح ساختمانی ، کاهش استخراج مواد اولیه از منابع و معادن ، کاهش آلودگی محیط زیست و … دست پیدا کنند.

بدین منظور در بخش های مختلفی از ساختمان از یونولیت استفاده می کنند. یکی از موارد مصرف یونولیت در ساختمان سازی ، نمای سازه است. استفاده از یونولیت در برخی از نماها مانند نمای سیمان شسته سبب می شود که طرح نما به صورت قابل توجهی زیبا و یکدست شود. نتایج هم نشان می دهد که این اتفاق در واقعیت هم به وقوع پیوسته و نمای سیمان شسته ، بهتر و یکپارچه تر می شود.

دلیل استفاده از یونولیت در نمای سیمانی شسته این است که یونولیت دارای خواص مکانیکی و فیزیکی بسیار زیادی است. این ماده اعجاب انگیز می تواند عایق صوت ، رطوبت ، سرما و گرما باشد. این ماده بسیار سبک است و موجب سنگین شدن مواد به کار رفته برای نما نمی شود.

در نمای سیمان شسته به غیر از یونولیت از متریال دیگری مانند پودر سنگ ، سیمان سفید ، سنگ دانه و … استفاده می شود. هر چه متریال به کار رفته در نمای سیمان شسته باکیفیت تر باشد ، طول عمر و دوام نما بیشتر خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با بهترین نوع فوم

انواع یونولیت در نمای سیمانی شسته چیست ؟

یونولیت سیمان شسته در مدل هایی مانند دو سانتی ، سه سانتی ، چهارسانتی ، پنج سانتی و … موجود است که استفاده از هر یک از آنها با توجه به شرایط موجود صورت می گیرد. فوم 4 سانتی برای نماهای هلالی که امکان شیشه گذاری برای آنها وجود ندارد ، به کار می رود. بنابراین با استفاده از انواع یونولیت سیمان شسته می توان امکان اجرای انواع نماها را اجرا کرد. یونولیت سیمان شسته می تواند برای بندکشی میان شسته ها مورداستفاده قرار بگیرد. بدین منظور باید اول زیرسازی انجام شود و سپس بندکشی انجام شود.

نکات اجرای نمای سیمان شسته

یونولیت در نمای سیمانی شسته ، مفید خواهد بود به شرطی که این نما به صورت اصولی اجرا شود. جهت اجرای اصولی این نما باید به موارد زیر توجه کرد.

– برای اجرای سیمان شسته نما برای هر یک کیسه سیمان باید از 5 کیسه پودر سنگ و 5 کیسه سنگدانه رنگی استفاده نمود.

– برای پاکسازی سطح نما باید اندکی منتظر ماند تا سیمان ، حالت بگیرد. گیرش نخست سیمان پس از گذشت نیم ساعت رخ می دهد. پس از این زمان می توان سطح سیمان را تا جایی شست که سنگدانه ها به وضوح دیده شوند.

– استفاده از یونولیت در نمای سیمانی شسته باید به صورتی باشد که کیفیت نما را بهبود ببخشد.

– پس از گذشت چندین روز از اجرای نمای سیمان شسته ، نیاز است که سطح آن آبپاشی شود. مرطوب نگه داشتن سطح سیمان ، منجر به جذب بهتر ماسه به سیمان می شود.

– در آخرین مرحله از اجرای کار ، مختار هستید که شیشه ها را بیرون آورده و یا داخل کار نگه دارید.

در صوری که متریال باکیفیتی برای اجرای این نما به کار رود و به اصول گفته شده برای اجرای نما توجه شود ، حاصل کار زیبا و باکیفیت خواهد بود. اما همانگونه که توضیح داده شد ، این نما دارای مزایا و معایبی است که برای انتخاب آن برای سازه های خود باید به این موارد توجه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...