یونولیت سقفی در سازه‌های تجاری با هدف کاهش وزن سازه، عایق سازی سقف سازه، کاهش مصرف مصالحی مانند بتن و … به کار می رود.

سازه های تجاری، یکی از انواع سازه های مهم شهری می باشند که باید بر اساس اصول مشخصی طراحی، بازسازی و احداث شوند. احداث سازه های تجاری معمولاً هزینه زیادی دارد. به همین دلیل سازندگان این سازه ها همواره به دنبال آن هستند که به روش های مختلفی سبب کاهش هزینه های ساخت و ساز سازه های تجاری شوند.

ساخت و ساز تجاری در چندین نوع شامل ساخت و ساز تجاری در مقیاس کوچک و ساخت و ساز تجاری در مقیاس متوسط انجام می شود. برای هر یک از این سازه ها باید از مصالح ساختمانی مناسبی استفاده نمود که ضمن افزایش مقاومت و کیفیت سازه، سبب کاهش هزینه های ساخت و ساز شوند.

استانداردهای سقف مراکز تجاری

پیش از آنکه درباره علت استفاده از یونولیت سقفی در سازه‌های تجاری صحبت کنیم، با استانداردهای سقف مراکز تجاری آشنا می شویم. استانداردهای متعددی برای اجرای سقف این سازه ها تعیین شده است که مهندسان، معماران و نقشه کش ها باید از این استانداردها آگاهی داشته باشند. به طور مثال حداکثر ارتفاع سقف مراکز تجاری اهمیت زیادی دارد. ارتفاع استاندارد و مجاز سقف سازه های تجاری، ماکزیمم در طبقه همکف معادل 5 متر می باشد.

اگر در این سازه ها از زیرزمین به صورت تجاری استفاده شود، ماکزیمم ارتفاع مناسب را باید 5.3 متر درنظر گرفت. تراس واحد تجاری باید بر اساس استانداردهای خاصی احداث شوند. ساخت تراس داخل واحد تجاری یا مغازه ها باید ماکزیمم تا 50 درصد مساحت واحد تجاری انجام شود و تراس در انتهای مغازه واقع شود.

یونولیت سقفی در سازه‌های تجاری به آن دلیل مورداستفاده قرار می گیرد که سبک است. سبک سازی سقف سازه های تجاری، اهمیت زیادی دارد. بنابراین در احداث سازه های تجاری باید به اصول سبک سازی توجه زیادی نمود.

بر اساس ضوابط شهرداری گفته شده است که حداقل ارتفاع همکف باید 3.6 متر و حداکثر ارتفاع همکف باید 4.5 متر باشد. این ارتفاع برای طبقات باید ماکزییم 3 متر باشد. شخصی که مالک طبقه همکف است، امکان احداث نیم طبقه را دارا می باشد. اگر دسترسی به نیم طبقه از داخل مغازه امکان پذیر باشد، این ارتفاع باید مطابق با ساختمان های مجاور باشد. در سازه های تجاری شهری، ماکزیمم ارتفاع همکف را تا 5.5 متر درنظر می گیرند.

دلایل استفاده از یونولیت سقفی در سازه‌های تجاری

طبق توضیحات گفته شده متوجه شدیم که سبک سازی سازه های تجاری تا چه اندازه حائزاهمیت می باشد. یکی از مصالحی که در راستای سبک سازی سازه ها به کار می رود، یونولیت سقفی می باشد.اما چرا استفاده از پلاستوفوم های سقفی برای اجرای سقف سازه های تجاری، مناسب است:

اهمیت استفاده از بهترین مصالح برای سازه های تجاری

سازه های تجاری باید با استفاده از برترین مصالح ساختمانی احداث شوند تا طول عمر و کیفیت بالایی داشته باشند. مراکز تجاری نه تنها مکان خرید هستند، بلکه برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت هستند. بنابراین افراد زیادی در این سازه ها تردد دارند. در نتیجه، احداث اصولی و مستحکم این سازه ها اهمیت زیادی دارد. اغلب شهرها دارای سازه های تجاری متعددی هستند. ساخت باکیفیت سازه های تجاری بر پیشرفت شهرها، تأثیر زیادی دارد.

جنبه های اقتصادی استفاده از یونولیت سقفی در سازه‌های تجاری

ضمن تمام مزایایی که گفته شد استفاده از یونولیت سقفی در ساختمان‌های تجاری، با مزیت اقتصادی همراه است. زیرا یونولیت سقفی، قیمت پایینی دارد و یکی از ارزان ترین مصالح ساختمانی می باشد. بنابراین با استفاده از یونولیت سقفی می توانید هزینه های ساخت ساختمان های تجاری را به صورت چشمگیری کاهش دهید. البته خریداران یونولیت سقفی باید به کیفیت و مرغوبیت این مصالح ساختمانی توجه داشته باشند و یونولیت هایی که قیمت بسیار پایینی دارند و ارزان تر از نرخ های معمول هستند را خریداری نکنند. زیرا یونولیت های سقفی که بسیار ارزان هستند، معمولاً بی کیفیت هستند.

کلام آخر

به صورت خلاصه به بررسی دلایل استفاده از یونولیت سقفی در سازه‌های تجاری پرداختیم. اطمینان داشته باشید که در میان انواع مصالح ساختمانی مناسب برای اجرای سقف سازه های تجاری به کار می روند، یونولیت سقفی یکی از مناسب ترین ها است. البته سازندگان با توجه به شرایط موجود تصمیم گیری می کنند که از چه مصالحی برای اجرای سقف و سایر بخش های سازه های تجاری استفاده کنند. سازه هایی که با یونولیت های سقفی احداث می شوند از دوام و کیفیت و مقاومت قابل قبولی برخوردار هستند. همین مسئله سبب شده است که در شهرهای بزرگ دنیا از یونولیت سقفی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...