یونولیت یا پلاستوفوم جهت ماکت سازی گه با نام فوم پلی استر شناخته می شود یک ماده پلاستیکی ست که از سلول های منفرد پلی استر ساخته شده است. این سلول ها به هم پیوسته نیستند و در بین این فضاهای خالی هوا قرار دارد. این هوای خالی باعث شده تا این یونولیت به عایق حرارتی خوبی تبدیل شود. همچنین آب نمی تواند در آن نفوذ کند به همین دلیل این پلاستوفوم در ساخت دستگاه های شناور بر روی آب و به عنوان ضربه گیر در بسته بندی ها استفاده می شود.

در دهه 1800 برخی از محققان برای رسیدن به ماده به عنوان ساخت شیشه جلوی ماشین برخی وسایل دیگر مانند شانه ها، به سمت پلاستیک و گرایش طبیعی آن ها به سمت پلیمریزاسیون کشیده شدند. در این فرآیند چندین مونومر با هم ترکیب می شوند و یک زنجیره را تشکیل می دهند. یونولیت ماکت سازی را معروف ترین پلیمر مصنوعی می دانند.

بیشترین استفاده از یونولیت ماکت سازی را دانشجویان رشته معماری دارند. همچنین از این یونولیت در برج سازی ها و شهرک سازی های انبوه نیز استفاده می کنند.

بنابراین در پروژه هایی که در آن نیز به ماکت سازی ست، از یونولیت استفاده می کنند. نقشه های مورد نظر را با دستگاه سی ان CNC  بر روی یونولیت پیاده می کنند. به منظور ساخت قالب های پارپت، تزئینی، کلاه های هرمی قوس ها و پنجره ها و دیگر موارد از یونولیت ماکت سازی استفاده می شود.

در صورتی که برای پیاده کرن برخی نقشه ها به جزئیات بیشتری نیاز باشد می توانید یونولیت ماکت سازی را در ابعاد و اشکال مختلف سفارش داد.

کاربردهای یونولیت ماکت سازی

از دیگر مصارفی که یونولیت جهت ماکت سازی دارد می توان به ساخت ستون های ویژه، پوشش های نرده تزئینی و ترمیم قالب ها نام برد.

با توجه به اینکه یونولیت ماکت سازی بسیار قوی و فشرده می باشد اما بسیار سبک است در نتیجه قیمت پایینی نسبت به دیگر ابزارها دارد.

یونولیت برای ماکت سازی با چگالی بالا نیز وجود دارد، که با توجه به کارایی و ویژگی های آن به شدت برای ساخت ماکت ایده آل می باشد.

همچنین برش یونولیت ها ساده می باشد و با ابزاری مانند کاتر و اره قابل برش است و سمباده خوری خوبی دارد، این یونولیت را می توان در ابعاد مختلف و با رنگ های مختلف به کار برد.

همچنین در برخی موارد از یونولیت برای شبیه سازی خلاء استفاده می کنند.

به یاد داشته باشید که برای رنگ آمیزی این محصول هرگز از رنگ های روغنی استفاده نکنید. به دلیل اینکه یونولیت ها نسبت به مواد بر پایه نفت به شدت و به سرعت واکنش نشان می دهند و ممکن است یک آتش سوزی راه بیندازید.

برای رنگ کردن این متریال باید از رنگ هایی بر پایه آب استفاده کنید.

در مرحله برش یونولیت باید خیلی دقت داشته باشید چراکه کوچک ترین بی دقتی می تواند باعث شکستگی در کار شما شود.

برای اینکه بتوانید بهتر یونولیت را برش دهید می توانید از یک شئ تیز برای خط انداختن استفاده کنید و روی همین خط با فشار دست آن را بشکنید به همین منظور از لبه میز هم می توانید استفاده کنید. در صورتی که در ابعاد کوچک می خواهید یونولیت را برش دهید می توانید از کاتر یا چاقو استفاده کنید.

مزایای کلی یونولیت ها

نکات ایمنی

از یونولیت تعداد بالا انبار نکنید، یونولیت در برابر مجاورت با برخی مواد نفتی شعله ور می شوند.

از رنگ های اکرلیک یا آبرنگ ها برای رنگ کردن یونولیت استفاده کنید.

چسب مورد استفاده یونولیت چسب آکواریوم یا چسب مخصوص یونولیت می باشد. از چسب های معمولی برای آن ها استفاده نکنید. این چسب ها باعث آب شدن یونولیت ها می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...