چرا یونولیت گران می شود؟ علل عمده افزایش قیمت یونولیت ها عمدتاً بر اساس ۴ عامل زیر می باشد:

۱- اولین و مهمترین علت این افزایش قیمت، گران شدن مواد اولیه تهیه یونولیت می باشد. عمدتاً مواد اولیه EPS از خارج کشور وارد می شوند و دقیقا ارتباطی مستقیم با دلار دارد که با توجه به تغییر نرخ ارز در کشور، قیمت آن ها نیز افزایش می یابد. پس با توجه به اینکه هزینه تمام شده تولید یونولیت با قیمت مواد اولیه آن رابطه مستقیم دارد، پس درنتیجه بالارفتن قیمت ارز، قیمت یونولیت تولید ده نیز افزایش می یابد.

۲- دومین علت مهم افزایش قیمت یونولیت افزایش گرما در فصل تابستان است که این مورد نیز تاثیر مستقیمی در تولید و بالطبع افزایش قیمت تولید یونولیت دارد. افزایش گرما در تابستان به این دلیل در افزایش قیمت یونولیت ها نقش مستقیمی دارد که برای تولید یونولیت ها از بخار و گرمای بسیار بالایی استفاده می شود و در فصل تابستان عملاً این گرما و بخار به واسطه هوای گرم این فصل خود به خود افزایش یافته و مدیران کارخانجات باید برای حفظ سلامتی کارکنان خود در طی روز به ان ها استراحت بیشتری به نسبت سایر فصول دهند و چون به علت سختی و مشقت فراوان در تولید یونولیت ها عموما کارکنان واحدهای تولیدی تمایلی به انجام اضافه کاری ندارند، عملاً زمان زمان مفید تولید در فصل تابستانبه نسبت سایر فصل ها کمتر می شود و در نتیجه آن تولید به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. ولی همچنان هزینه های تولید کماکان مثل سابق بوده ولی خروجی مجموعه تولیدی به نسبت قابل توجهی کاهش یافته است.چرا یونولیت گران می شود؟

۳- سومین عامل موثر در افزایش قیمت یونولیت ها، عامل افزایش تقاضا نسبت به عرضه یونولیت و ان هم بیشتر در فصل تابستان می باشد.

در مطلب قبل به این مورد اشاره شد که با توجه به شرایط اب و هوایی فصل تابستان عملاً تولید یونولیت در واحدهای تولیدی به نسبت چشم گیری کاهش می یابد و در نتیجه در تابستان ها کلا یونولیت در بازار کمتر می شود و با توجه به اینکه در کشور ما عموماً بیشترین میزان ساخت و ساز نیز در فصل تابستان اتفاق می افتد، پس تقاضای خرید یونولیت بسیار افزایش یافته و این درحالی است که به دلایل گفته شده قبلی در برابر این تقاضای بالا تولید یونولیت کاهش یافته است.چرا یونولیت گران می شود؟

۴- از دیگر عواملی که تماماً به صورت زنجیره وار بستگی به هم داشته و باعث بالا رفتن قیمت یونولیت ورق، قیمت یونولیت سقفی و غیره می شوند. این است که در فصل تابستان با توجه به اینکه تقاضا زیاد می شود و کارخانجات در تکاپوی این هستند که تولید خود را تا حد ممکن افزایش دهند، پس نیاز بیشتری به مواد اولیه وارداتی بیشتری خواهند داشت که باز در این مورد تهیه کنندگان مواد اولیه برای به دست آوردن سود بالاتر از این شرایط به وجود امده، قیمت مواد اولیه را به طور دلخواه افزایش داده و باعث نابسامانی و فزایش قیمت یونولیت می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...