چگونه توپ یونولیتی بسازیم؟ استایرن ماده اولیه یونولیت است که در فرآیندهای پتروشیمی به دست آمده و در نهایت ماده ای سفید رنگ، سبک و متخلخل تولید می کند.

در چند سال اخیر از انواع یونولیت برای کاربردهای مختلفی از جمله یونولیت بسته بندی، عایق کاری، کارهای هنری و …. استفاده می شود.

در این مطلب در مورد یکی از پرکاربردترین یونولیت ها یعنی توپ یونولیتی یا یونولیت کروی صحبت کرده و به بررسی نحوه ی درست کردن و ساخت آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا بگوییم چگونه توپ یونولیتی بسازیم.

روش ساخت توپ یونولیتی

طی سه مرحله پلی استر به پلی استر فشرده شده تبدیل خواهد شد:

1. قبل از انبساط

2. تثبیت

3. قالب گیری

محل تولید پلی استر پالایشگاه نفت خام است. این ماده آغشته به پنتان شده و تبدیل به پلی استر فشرده می شود. سپس این پلی استر در دمای بالای 90 درجه سانتی گراد پیش ساخته خواهد شد.

این دمای بالا از طرفی باعث تبخیر کف این مواد شده و از طرف دیگر ماده پایه ترموپلاستیک را به اندازه ی 50 برابر وزن اصلی خود می بلعد.

حال مواد به مدت 6 الی 12 ساعت در محلی ثابت باقی می مانند و پس از این مدت به قالب ها تزریق می شوند. این روش مثل ساخت یونولیت لوله ای است. قالبی که برای تولید توپ یونولیتی از آن استفاده می شود به صورت دو نیم کره چسبیده به هم بوده و از جنس آلومینیوم است. سفتی و فشردگی توپ یونولیت معمولاً 20 می باشد اما در برخی موارد در صورت سفارش می توان با چگالی سفت تر و حتی سبک تر نیز این توپ ها را تولید نمود.

می توان با افزودن برخی مواد افزودنی مانند مواد مقاوم در برابر شعله مقاومت این توپ ها را نیز تغییر داد. توپ های یونولیتی معمولاً در سایزهای 4 الی 60 سانتی متر تولید می شوند(منظور از سایز قطر توپ است). از این توپ ها در انواع یونولیت ایران ورق و کارهای هنری، مدلسازی، ساخت ماکت، ساخت عروسک و …. استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...