یونولیت برای کاهش میزان تبخیر در کشت یونجه ، مورداستفاده قرار می گیرد. در ادامه به صورت کامل به بررسی این موضوع می پردازیم.

قطعاً می دانید که هر گیاهی برای رشد به آب نیاز دارد. گیاهان به دو روش کشت می شوند که شامل کشت گلخانه ای و کشت کشاورزی می باشد. در کشت گلخانه ای ، نیاز به آب بیشتر است. هنگامی که آب به صورت سطحی بخار می شود ، گیاهان تمامی رطوبت خاک را به خود گرفته و خاک خشک می شود.

به منظور مرطوب کردن بیشتر خاک ، از تکنیک های گوناگونی استفاده می شود که یکی از آنها استفاده از پلاستوفوم به منظور کاهش میزان بخارهای حاصل در کشت یونجه در شرایط کشت گلخانه ای است.

علت استفاده از یونولیت برای کاهش میزان تبخیر در کشت یونجه

استفاده از یونولیت در حوزه های مختلف رایج شده است. شاید کمتر کسی فکر می کرد که سروکله یونولیت به حوزه کشاورزی هم پیدا شود. در واقع مزایای یونولیت ، توجه متخصصان هر حوزه ای را به خود جلب نموده است.

گیاهان قادرند که رطوبتی را که در بازه بین ظرفیت زراعی تا رسیدن به حد پژمردگی است را نگه دارند. طبیعتاً خاک گلدان ها در تست های گلخانه ای ، یک اندازه است. همین مسئله موجب شده که گسترش ریشه ها در قسمت های بالایی بیشتر از لایه هایی پایینی باشد.

گیاهان گلخانه ای ، میزان آب موجود در خاک را به خود کشیده تا به حد پژمردگی برسند. ترفند مؤثر برای نظارت بر این مسئله ، بهره گیری از یونولیت برای کم کردن میزان بخارهای حاصل در محیط گلخانه ای است. هنگامی که گیاهان در جذب رطوبت دچار چالش هستند ، ریشه های آنها در وضعیت استراحت قرار گرفته و در این حالت ، کمترین رشد را بعد از آبیاری خواهند داشت.

تحلیل و آنالیز تأثیرات یونولیت بر میزان بخارهای حاصل در کشت یونجه

بررسی های زیادی بر روی نتایج استفاده از یونولیت برای کاهش میزان تبخیر در کشت این گیاه صورت گرفته است. با توجه به این بررسی ها معلوم شده است که مقدار تبخیر در گلدان هایی که در آنها تکه های کوچکی از یونولیت وجود دارد ، بسیار پایین تر از گلدان هایی است که هیچگونه یونولیتی ندارند.

در واقع بهره گیری از پلاستوفوم موجب شده است که رطوبت گلدان ها دائمی شود و در نتیجه یونجه ها از بخارات بیشتری برای رشد و نموی خود بهره مند شوند. آب مصرفی لازم این گیاه در بازه زمانی رشد خود ، متأثر از تعریق گیاه و بخارهای موجود در سطح خاک ، به طور کلی حذف می شوند. خاکی که در پیرامون گیاه قرار گرفته است متأثر از تبخیر خشک می شود.

استفاده از یونولیت برای کاهش میزان تبخیر در کشت یونجه ، بسیار مؤثر است. متخصصان با بهره گیری از یونولیت برای کاستن میزان بخار در کشت یونجه توانسته اند ، مشکل خشک شدن سریع خاک پیرامون ریشه یونجه را رفع کنند.

اگر خاک پیرامون ریشه خشک نشود ، عناصر مغذی بهتر جذب گیاه می شوند. هنگامی که رطوبت به میزان لازم موجود باشد ، آب به سمت ریشه گیاه کشیده شده و مواد غذایی موجود در خاک را به سمت گیاه هدایت می کند و همین مسئله زمینه رشد سریع و باکیفیت گیاه را فراهم می کند.

حال تصور کنید که خاک فاقد تکه های پلاستوفوم باشد ، در این حالت اگر به موقع آبیاری گیاه صورت نگیرد ، سریعاً خاک خشک می شود. در این حالت امکان جذب مواد غذایی به گیاه وجود نداشته و گیاه سرعت رشد بسیار کمی دارد. پس تأثیر مثبت استفاده از یونولیت برای کاهش میزان تبخیر در کشت یونجه در گلخانه ، مسئله ای غیرقابل انکار است.

بیشتر بخوانید: خرید پلاستوفوم مرغوب

مزایای بهره گیری از پلاستوفوم برای کاهش میزان تبخیر در کشت این گیاه

با استفاده از یونولیت می توان شرایط بهتری را برای رشد گیاه در محیط گلخانه ای با حداقل میزان آبیاری ، فراهم نمود. در چنین حالتی ، خاک قادر خواهد بود رطوبت موجود در خود را طولانی تر داشته باشد. در نتیجه تمامی مواد مفید موجود در خاک از قبیل پتاسیم ، ازت ، فسفر و … به سرعت به گیاه منتقل می شوند. سرعت و کیفیت رشد گیاه در این حالت بسیار بالا خواهد بود.

یونولیت تحت محیط گلخانه ای سبب یکنواخت شدن رطوبت موجود در خاک شده و این مسئله سبب می شود که محصول بیشتری در مدت زمان کمتری بوجود بیاید و این مسئله از نظر اقتصادی ، صرفه بسیار زیادی خواهد داشت.

نتایج استفاده از یونولیت برای کاهش میزان تبخیر در کشت یونجه به صورت گلخانه ای

با توجه به توضیحات فوق احتمالاً متوجه شدید که استفاده از پلاستوفوم تا چه اندازه برای کشت یونجه ، سودمند است. اگر بخواهیم به صورت خلاصه نتایج استفاده از پلاستوفوم برای کشت این گیاه را بررسی کنیم باید موارد زیر را عنوان کنیم :

– رشد سریعتر یونجه

– رشد باکیفیت تر یونجه

– افزایش میزان یونجه های بدست آمده

– صرفه جویی در مصرف آب

– اختصاص زمان کمتر برای آبیاری گیاه

– و …

پلاستوفوم در خاک گلدان

پس از بررسی تأثیرات استفاده از یونولیت برای کاهش میزان تبخیر در کشت یونجه به صورت خلاصه به مزایای استفاده از یونولیت در خاک هر گلدانی می پردازیم. از پلاستوفوم می توان در خاک گیاهان آپارتمانی و کشاورزی استفاده کرد. استفاده از یونولیت به دلیل حجم زیاد خود موجب کاهش نیاز به استفاده از خاک برای گلدان می شود.

همچنین یونولیت در زهکشی بهتر خاک گلدان اثرگذار است. در چنین حالتی ، گلدان سبک تر است و حمل و نقل آن آسانتر است. یونولیت موجب هوادهی بهتر خاک گلدان می شود و اکسیژن خوبی را به خاک و سپس به گیاه منتقل می کند. قیمت پلاستوفوم بسیار مناسب است ، پس استفاده از یونولیت برای کاهش میزان تبخیر در کشت یونجه در گلخانه و سایر گیاهان ، مقرون به صرفه است.

ویژگی عدم جذب رطوبت پلاستوفوم سبب می شود که گلدان اصلاً محیط مناسبی برای رشد قارچ ، باکتری و … نباشد. در نتیجه سلامت گیاه حفظ می شود و گیاه از ابتلا به بیماری های متعددی در امان خواهد بود. رشد گیاهان آپارتمانی موجود در خاک یونولیت دار ، بسیار خوب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...