عایق رطوبتی کف ساختمان ممکن است از جنس های مختلفی باشد. عایق بندی این بخش از ساختمان ، اهمیت زیادی دارد.

یکی از بخش های مهم ساختمان که حتماً باید عایق سازی شود ، کف ساختمان می باشد. اگر کف ساختمان عایق سازی نشود ، مشکلات عدیده ای برای ساکنین آن ایجاد می شود. طول عمر سازه هایی که کف و سقف آنها به صورت اصولی اجرا نشده باشد ، بسیار پایین خواهد بود.

اهمیت عایق‌بندی کف ساختمان

عایق رطوبتی کف ساختمان باید از بهترین خصوصیات برخوردار باشد. نم و رطوبت ، قاتل مصالح ساختمانی است و در سریعترین زمان موجب کاهش کیفیت و استحکام آنها می شود. با توجه به اینکه کف ساختمان بیشتر از سایر قسمت ها در معرض شستشو و تماس با آب قرار دارد ، بیشتر نیاز به عایق سازی رطوبتی دارد.

رطوبت ، هر سازه ای را به تدریج ویران می کند. رطوبت نه تنها موجب کاستن از مقاومت و استحکام مصالح می شود ، بلکه در کاهش کیفیت ظاهری آنها تأثیرگذار است و ظاهر آن را زشت می کند. بنابراین هر سازنده ای باید به عایق‌بندی کف ساختمان خود اهمیت دهد.

ممانعت از ورود رطوبت و آب به داخل ساختمان

آب و تأثیرات آن ممکن است به شکل های مختلف برای یک ساختمان ، مشکلاتی را ایجاد کند. عایق رطوبتی کف ساختمان ، مانع از انتقال آب و نشت رطوبت به سقف طبقه دیگر می شود. برای ممانعت از ورود آب و رطوبت به داخل ساختمان از چندین روش استفاده می کنند که شامل زهکشی و عایق رطوبتی است. زهکشی به چندین صورت شامل زهکشی لبه ای ، زهکشی سفره ای ، زهکشی صفحه ای و … انجام می شود.

عایق رطوبتی ساختمان به دو صورت سرد و گرم انجام می شود. اجرای عایق رطوبتی گرم مثل استفاده از ایزوگام ، قیرگونی و … است که برای چسباندن آنها باید از حرارت استفاده شد. اجرای عایق رطوبتی سرد مثل استفاده از MCI ، RCI و … است که توسط میکس کردن پودر و مایع صورت می گیرد.

انواع عایق رطوبتی کف ساختمان کدامند ؟

عایق های مختلفی برای کف ساختمان به کار می روند که هر یک از خصوصیات مختلفی برخوردار هستند و به میزان معینی در عایق سازی رطوبتی سازه ، موفق عمل می کنند.

قیرآبه

اگر قیر و آب را با یکدیگر میکس کنند ، قیرآبه بوجود می آید. برای ترکیب این دو ماده با یکدیگر از ژلاتین استفاده می شود. ساختمان هایی که واقع در نواحی بسیار گرم نیستند ، بدین صورت عایق بندی می شوند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با بهترین نوع فوم

عایق پیش ساخته

یکی از عایق های رطوبتی بسیار خوب برای ساختمان ، عایق پیش ساخته می باشد که متریالی عالی بری عایق کاری بخش های مختلف به ویژه فونداسیون ساختمان است. این عایق ها معمولاً دارای قیرصنعتی ، پودر تالک ، پشم شیشه ، مس و … می باشد.

یونولیت ، بهترین عایق رطوبتی کف ساختمان

همه کم و بیش نام یونولیت را شنیده اند و با ویژگی های آنها آشنا هستند. این ماده سفید رنگ از خصوصیات مختلفی برخوردار است و طول عمر بسیار خوبی دارد. یونولیت که نوعی پلاستیک است برای عایق‌بندی کف بسیار مناسب است. یونولیت ترکیب هوا و پلاستیک است که غالب بودن حجم هوای تشکیل دهنده آن ، موجب سبکی بسیار زیاد آن شده است. همین مسئله موجب شده است که استقبال بسیار زیادی از استفاده از یونولیت برای عایق کاری ساختمان شود. این محصول با استفاده از استایرن ساخته می شود که از فرآورده های جانبی نفت و گاز است.

یونولیت با خواصی مانند عایق رطوبتی ، عایق حرارتی ، عایق صوتی ، مقاومت بالا ، استحکام بسیار زیاد ، وزن اندک ، قیمت مناسب ، دوام بالا ، ترکیبات غیر سمی ، قابلیت بازیافت و … موردتوجه سازندگان ساختمان ها قرار گرفته است.

پشم شیشه ، بهترین عایق رطوبتی کف ساختمان

پشم شیشه ، انتخاب بسیاری از افراد برای عایق‌بندی کف ساختمان می باشد. پشم‌شیشه از خواص بی نظیری برخوردار است. در برخی از کاربردها ، رقابتی شدید میان پشم شیشه و پشم سنگ و یونولیت و … وجود دارند. ویژگی هایی که پشم شیشه دارا می باشد ، آن را برای عایق کاری ساختمان بسیار مناسب کرده است.

عایق پلیمری برای کف

عایق های پلیمری اخیراً توانسته اند موردتوجه سازندگان قرار بگیرند و برای آب بندی کف ساختمان به کار روند. این عایق ها شامل عایق های پلی یورتان ، عایق های ابری ، اکریلیک ، پلی استر ، سیلیکون و … می باشند که از خصوصیات خوبی برخوردار هستند و تا حد زیادی مانع از پس دادن آب و رطوبت به سقف سازه های دیگر می شوند.

ویژگی های مشترک عایق‌های رطوبتی کف

عایق رطوبتی کف ساختمان در چندین نوع وجود داشته که اغلب آنها دارای خصوصیات مشترکی هستند. خصوصیات مهم این عایق ها شامل مقاومت بالا در مقابل زمین لرزه ، وزن اندک ، اجرای راحت ، هزینه اندک ، مقاومت بالا در برابر حرارت و حریق ، مقاومت بالا در برابر رطوبت و … می باشند. با استفاده از این عایق ها می توان مانع از آسیب دیدگی ساختمان و سازه شد. یونولیت ، عایق های پیش ساخته ، قیر و … به خوبی می توانند سازه شما را عایق کنند و مانع از نم زدگی و رطوبت آنها شوند.

یک نکته مهم درباره اجرای عایق رطوبتی کف ساختمان

درست است که هر یک از عایق های نامبرده شده به نحوی موجب عایق سازی ساختمان می شوند. اما زمانی عایق بندی کف به درستی انجام می شود و نتیجه موردانتظار را به همراه دارد که با توجه به اصول کار و برخی از نکات و توصیه ها انجام شود. برای عایق کاری رطوبتی کف حتماً به عایق بندی دیوارها تا ارتفاع 25 سانتی متر اقدام نموده تا نتیجه موردانتظار بدست بیاید.

برخی از مکان ها بیشتر در معرض تماس آب قرار دارند.این مکان ها که عموماً سرویس بهداشتی ، حمام ، آشپزخانه ، استخر و … می باشند ، باید عایق بندی شدیدتری شوند. عایق بندی لوله های آب و فاضلاب این قسمت ها ، نباید فراموش شود. توجه به ضخامت عایق رطوبتی کف ساختمان ، موضوع دیگری است که مورد توجه قرار بگیرد. مسلماً هرچه ضخامت عایق ها بیشتر باشد ، بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...