فوم سرد ، محصولی پرکاربرد و سودمند است که در سال های اخیر در بخش های مختلفی مورداستفاده قرار گرفته است.

حتماً نام فوم سرد را شنیده اید. این فوم یکی از انواع فوم های پلی یورتان است که از خصوصیات مختلفی برخوردار است. در دسته بندی فوم های پلی یورتان بر اساس ساختار سلولی ، این فوم در گروه فوم سلول باز جای می گیرد.

آشنایی با فوم‌های سرد

فوم‌های پلی یورتانی سلول باز از یک ساختمان شبکه ای دورن ماتریسی پلی یورتان برخوردار است. زمانی که فشاری به این ماده وارد می شود ، هوای محبوس داخل سلول ها حرکت کرده و این مسئله سبب می شود که انعطاف پذیری و لطافت فوم پلی یورتان چندین برابر شود. با بررسی تشک های دارای فوم سرد متوجه خاصیت فوم سرد می شوید.

در صورت حذف فشار از روی فوم ، مجدداً توسط مجاری باز سلولی هوا به داخل فوم بازگشته و فوم به وضعیت اولیه خود برمی گردد. متریال اولیه فوم سرد مثل متریال اولیه پلی یورتان است. این متریال دارای پلی ال و ایزوسیانات است. هر اندازه که متریال اولیه محصول از کیفیت بالاتری برخوردار باشد ، قیمت محصول بالاتر است.

علت نامگذاری فوم‌های سرد به این نام ، این است که این فوم در دمای بسیار پایینی تولید می شود. تولید فوم در دمای بسیار پایین سبب می شود که دوام آن بسیار بالا باشد.

متریال اولیه این فوم :

ماده اولیه این فوم ، یونولیت پروپان است. شرکت های تولیدکننده این محصول ، این ماده را به صورت جامد ساخته و عرضه می کنند. یکی از خصوصیات مهم این فوم ها ، میزان ضریب عایق این فوم می باشد که تحت تأثیر عوامل مختلفی است. توجه داشته باشید که ده سانتی متر یونولیت معمولی دارای 42 دسی بل توان عایقی در مقابل صوت است و در مقابل گرما حدود 35 درصد ، عایق می باشد. نرخ فوم سرد بر اساس خصوصیات آن تعیین می شود.

ویژگی های محصول

این ماده از چندین ویژگی بسیار مهم برخوردار است و همین ویژگی ها موجب محبوبیت آن شده است. برخی از مهمترین ویژگی های این محصول را نام می بریم :

– بلوکه های فوم از وزن کمی برخوردار است.

– استفاده از این فوم برای ساخت و ساز موجب کاهش هزینه ها به دلیل صرفه جویی در مصرف فولاد و بتن می شود.

– استفاده از این فوم در ساختمان سازی موجب کاهش مصرف تیرچه می شود.

– با استفاده از این فوم در ساختمان سازی می توان میزان قالب بندی را تا اندازه چشمگیری کاهش داد.

بیشتر بخوانید: کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت

تفاوت فوم سرد و فوم گرم چیست ؟

این دو نوع فوم دارای تفاوت های مهمی با یکدیگر هستند که این تفاوت ها باید مدنظر خریداران این محصولات قرار بگیرد. هر یک از این فوم ها از قابلیت های خاص خود برخوردار هستند. فوم از ترکیب متریال شیمیایی ویژه ای در کوره تولید می شود و مدل های گوناگونی دارد.

فوم سرد در دمای پایین و فوم گرم در دمای بالا تولید می شود. در زمان تولید فوم سرد ، مواد فرصت بیشتری برای حالت دادن مولکول ها دارند و همین مسئله سبب می شود که خاصیت ارتجاعی فوم سرد از فوم گرم بیشتر باشد. فوم‌های سرد از فوم‌های گرم  ، لطیف تر هستند. طول عمر فوم‌های سرد بیشتر از فوم‌های گرم می باشد.

مزایای استفاده از فوم‌های سرد چیست ؟

این فوم ها از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار هستند و این مسئله سبب شده است که تولیدکنندگان مختلف از این فوم ها برای تولید محصولات موردنظر خود استفاده کنند. البته کیفیت فوم‌های سرد در تعیین مزیت آنها اثرگذار است. اگر فومی فاقد کیفیت موردانتظار باشد ، استفاده از آن مزایای موردانتظار را ندارد.

مهمترین مزایای این فوم ها شامل پیوند مستحکم ، استحکام کششی بسیار خوب ، انعطاف پذیری بسیار بالا ، مقاومت در برابر ساییدگی ، سختی بسیار زیاد ، استفاده آسان ، عدم بروز مشکل در ترکیب با روغن و حلال ، سبکی ، مقاومت بالا در برابر حرارت ، مقاومت بالا در برابر رطوبت و … می باشند. بنابراین استفاده از این فوم ها از هر جهت مزیت دارد. مجدداً تأکید می کنیم که مشتریان این محصول باید به کیفیت آن در زمان خرید فوم‌های سرد توجه داشته باشند تا بتوانند از مزایای ذکر شده برخوردار شوند.

معایب فوم سرد

به هر حال استفاده از فوم‌های سرد مانند هر ماده دیگری ، اشکالاتی هم دارد و اینگونه نیست که استفاده از آن صرفاً مزیت داشته باشد. نکات قابل تأمل درباره این فوم ها موارد زیر است :

اگر مواد فوم سرد بر روی سطوح بریزد ، پاک کردن آنها بسیار دشوار است.

گازهای منتشر شده در زمان کار با فوم سرد برای استفاده کنندگان ، ضرر دارد. لذا در زمان کار با این مواد باید به رعایت موارد ایمنی توجه داشت.

این مواد به سختی تجزیه می شوند و وجود آنها در محیط سبب آسیب وارد کردن به محیط زیست می شود.

قیمت فوم سرد و عوامل تعیین کننده قیمت آن

نرخ این فوم ها در مجموع مناسب است. اما عواملی در تعیین قیمت این محصول اثرگذار هستند. کیفیت ساخت ، کیفیت متریال ، گارانتی ، ضخامت فوم ، میزان لطافت یا سختی فوم ، اندازه فوم و … بیشترین عاملی هستند که نرخ فوم را افزایش یا کاهش می دهند.

این فوم ها در انواع گوناگونی شامل فوم کف صندلی ، فوم ورق تخت ، فوم لهستانی ، فوم عدسی ، فوم طبی ، فوم کاژو و … وجود دارند که هر یک دارای نرخ مشخصی هستند.

کلام آخر

فوم سرد به دلیل ساختار و ماهیت خاص خود توانسته است موردتوجه تولیدکنندگان صنایع مختلف قرار بگیرد. ساختار این فوم به گونه ای است که هوا به راحتی در آنجا تردد داشته و این مسئله موجب می شود که فوم ها به راحتی تغییر شکل را بپذیرند. ضد آب بودن ، ضد رطوبت بودن ، امکان استفاده در حوزه های مختلف ، خاصیت ارتجاعی ، استحکام بالا ، تنوع اندازه و … سبب شده است که به استفاده از آنها اهمیت زیادی دهند. در زمان خرید این محصول به مشخصات کمی و کیفی آن توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...