قالب جایگزین یونولیت ، کاربرد بسیار مهمی دارد که در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم و اطلاعاتی در این باره در اختیارتان قرار می دهیم.

یونولیت ، کاربرد بسیار مهمی در صنایع گوناگون از جمله صنعت ساختمان سازی دارد. نقش یونولیت در صنعت ساختمان سازی به اندازه ای مهم است که نبود آن را هیچگونه نمی توان تصور نمود.

در مواقعی قالب جایگزین پلاستوفوم را به جای پلاستوفوم (یونولیت) ، مورد استفاده قرار می دهند. اگر شما در مورد این قالب ها اطلاعی ندارید و با آنها آشنا نیستید ، به ادامه مطلب توجه بفرمایید.

آشنایی با قالب جایگزین یونولیت

نام دیگر این قالب ، قالب لایت فرم می باشد. این قالب ها در واقع متریال جدیدی در صنعت ساختمان سازی محسوب می شوند. اگر می خواهید سازه های خود را با مصالحی جدید و مقاوم بسازید ، حتماً از یونولیت یا قالبهای جایگزین آن استفاده کنید.

استفاده از این قالب ها در سال های اخیر ، بسیار رواج پیدا کرده است. اصلی ترین دلیل این مسئله ، نصب بسیار راحت و سریع این قالب ها است. این قالب ها با استفاده از ابزارهای جدید به راحتی در محل موردنظر نصب می شوند.

این قالب ها برعکس قالب های یونولیتی ، چندین بار استفاده می شوند و یکبار مصرف نیستند. در واقع می توان این قالب ها را از داخل سقف بعد از به اتمام رسیدن پروسه بتن ریزی خارج نمود و آنها را در پروژه های دیگر استفاده کرد. این کار از نظر اقتصادی به صرفه است.

بیشتر بخوانید: یونولیت یا بلوک سفالی ؟

ویژگی های خاص قالب‌های جایگزین پلاستوفوم

قالب جایگزین یونولیت دارای خصوصیات ویژه ای هستند. طراحی این قالب ها همانند قالب های جایگزین ، خاص است. این قالب ها ، نوعی قالب پیش ساخته پلاستیکی هستند. استفاده از متریال باکیفیت و پروسه تولید متفاوت و خاص این قالب ها سبب شده است تا امکان استفاده از این قالب ها به صورت پیاپی و همیشگی وجود داشته باشد. بنابراین استفاده از این قالب ها ، محدودیت های استفاده از قالب های یونولیتی قدیمی را ندارد. پس استفاده از این قالب ها موجب کاهش هزینه ها و سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه می شود.

مزایای استفاده از قالب‌های جایگزین پلاستوفوم

استفاده از قالب جایگزین یونولیت ، مزایای مهمی دارد که به آنها می پردازیم :

سرعت بالای اجرای کار : نصب این قالب ها در سریعترین زمان انجام می شود. باز و بسته شدن این قالب ها بسیار سریع انجام می شود و این مسئله سبب می شود که اجرای کار بسیار با سرعت انجام شود.

طول عمر بالا : این قالب ها از حداکثر طول عمر و دوام برخوردار هستند. دوام بالای این قالب ها موجب می شود که بتوان از آنها در پروژه های متعدد استفاده نمود.

نگهداری بسیار آسان از قالب جایگزین یونولیت : نگهداری قالب های فلزی مشابه این محصول ، بسیار دشوار است. اما نگهداری از قالب‌های جایگزین پلاستوفومی بسیار آسان است. چرا که این قالب ها هرگز با مشکل زنگ زدگی و پوسیدگی مواجه نمی شوند. بنابراین می توان آنها را در هر شرایطی نگهداری کرد. هر مکانی که به دور از تابش نور خورشید باشد و رطوبت نداشته باشد ، محل مناسبی برای نگهداری از این قالب ها است.

وزن کمتر نسبت به سایر قالب ها : این قالب ها در مقایسه با قالب های دیگر ، وزن کمتری دارند. بنابراین جابه جایی و حمل و نقل این قالب ها بسیار آسان است. سبکی این قالب ها موجب آسانتر شدن کار می شود. هر کارگر معمولی می تواند از این قالب ها استفاده کند.

عدم نیاز به وسایل خاص برای نصب قالب ها : استفاده از این قالب ها به پین و گوه و سولجر و … نیاز ندارد. ساخت این قالب ها به طور ماژولار است. بنابراین بدون داشتن ابزارهای مختلف می توان از این قالب ها استفاده کرد.

یک مزیت خاص قالب جایگزین یونولیت

قالب های جایگزین پلاستوفومی به دلیل پایین بودن چسبندگی بتن در آنها ، موجب راحت درآمدن بتن از آنها می شود. در نتیجه می توان از بتن به خوبی برای نما استفاده کرد. بنابراین یکی از کاربردهای این قالب ها ، استفاده از سطوح بتنی در نما می باشد. این قالب ها از صفحه های هنری برخوردار هستند که به صورت آجر و قلوه سنگ و لاشه سنگ و … می باشند و نمای جذابی را ایجاد می کنند. پس می توان با کمترین هزینه به اجرای نما اقدام نمود.

به حداقل رسیدن ضایعات پلاستوفومی با بهره گیری از قالب جایگزین یونولیت

سبکی این قالب ها موجب افزایش ایمنی کار می شود. در واقع احتمال آسیب دیدگی نیروهای کار در حین کار با این قالب ها بسیار کم است. زمانی که از قالب های سنگین تر و شکستنی استفاده شود ، ممکن است ضایعات پلاستوفومی بسیار زیادی ایجاد شود. اما سبکی قالب‌های جایگزین پلاستوفومی موجب به حداقل رسیدن ضایعات پلاستوفومی می شود. این مزیت ، اهمیت زیادی دارد.

دلیل جایگزینی قالب به جای پلاستوفوم

قالب جایگزین یونولیت ، یکی از بهترین متریال برای ساختمان سازی است. استفاده از یونولیت ، مزایای بی شماری دارد. تقریباً بیش از بیست سال از استفاده اولیه از یونولیت برای ساختمان سازی می گذرد. با وجود مزایای بیشماری که استفاده از یونولیت در ساختمان سازی دارد ، هنوز نتوانسته استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور را اخذ کند. همچنین هشدارهایی درباره عدم استفاده از آن داده شده است.

قالب‌های جایگزینی پلاستوفوم از گارانتی تعویض یکساله در صورت شکستن و آسیب دیدن برخوردار هستند. نحوه پیاده سازی این قالب ها با نحوه استفاده از قالب های سقفی یا بلوک پلی استایرن ، تفاوتی ندارد. مقاومت بالای قالب جایگزین یونولیت سبب شده است که چندین بار بتوان از آن استفاده کرد. برتری اصلی این قالب ها به یونولیت های سقفی این است که در برابر حریق بسیار مقاومتر هستند.

بازگشت سرمایه تأمین قالب ها در اجرای چندین سقف ، سبب شده است که سازندگان و مهندسان به استفاده از این قالب ها توجه بسیار زیادی داشته باشند. استفاده از این قالب ها موجب تقویت جان تیرچه و مقاوم شدن سازه از نظر لرزه ای می شود. این قالب ها با محیط زیست ، سازگار هستند و امکان بازیافت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...