یونولیت یا بلوک سفالی ؟ اگر شما سازندگان یا مهندسان محترم میان این دو گزینه شک دارید ، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

یونولیت در سال های اخیر به شدت مورد توجه صنعت ساخت و ساز قرار گرفته است. نقش یونولیت در پیشرفت ساختمان سازی ، قابل انکار نیست. تمامی مهندسان و متخصصان حوزه ساخت و ساز این مسئله را قبول دارند.

آکاسیف یا بلوک های یونولیتی از کاربردهای بی شماری برخوردار هستند و به خوبی توانسته اند به جایگاه خوبی در صنعت ساختمان سازی و دیگر صنایع دست پیدا کنند.

اهمیت استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساختمان‎سازی

یونولیت یا بلوک سفالی یا هر مصالح دیگری که قرار است در ساختمان سازی مورداستفاده قرار بگیرد ، باید در درجه اول استاندارد باشد. استفاده از بلوک های یونولیتی در ساخت سازه ها ، نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است. استفاده از یونولیت در ساختمان سازی موجب شده است که ایمنی ساختمان ها به صورت قبل توجهی افزایش یافته و ساختمان ها ایمن شوند.

با بهره گیری از مصالح ساختمانی سبک مانند یونولیت می توان سرعت ساختمان سازی را به صورت چشمگیری افزایش داد و کار را در زمان کوتاهتری جمع آوری کرد. البته توجه به سرعت اجرای پروژه نباید سبب شود که از هر مصالح ساختمانی برای ساختمان سازی استفاده کرد و یا از برخی از روش های غیراصولی برای ساختمان سازی استفاده کرد.

یونولیت یا بلوک سفالی ؟ بررسی مزایای یونولیت :

با بررسی چندین مزیت بلوک های یونولیتی می توان متوجه شد که یونولیت ها تا چه اندازه از بلوک های سفالی برتر هستند :

– بلوک های یونولیتی از خصوصیات عایق پذیری بسیار خوبی برخوردار هستند و این مسئله سبب می شود که از انتقال صوت ، سرما و گرما ، رطوبت و آب و … جلوگیری کنند و سازه را از این نظرها عایق کنند. اگر می خواهید از سروصدای سازه هایی که با بلوک های سفالی ساخته شده اند ، رهایی پیدا کنید باید سازه های خود را با بلوک های یونولیتی بسازید.

– برخلاف بلوک های سفالی که بسیار سنگین هستند ، بلوک های یونولیتی بسیار سبک هستند و موجب کاهش وزن سازه ها می شوند. کاهش وزن سازه ها ، خود دارای چندین مزیت است که هر یک از دیگری مهمتر هستند.

– یونولیت یا بلوک سفالی ؟ اگر به فکر هزینه های خود هستید و به کاهش هزینه های ساخت و سازهای خود فکر می کنید ، بلوک های یونولیتی را برای ساختمان سازی انتخاب کنید.

– ضایعات بلوک های یونولیتی بسیار کمتر از ضایعات بلوک های سفالی است. همچنین جمع آوری و انتقال ضایعات یونولیتی بسیار آسان تر از جمع آوری و جابه جایی ضایعات سفالی است.

بیشتر بخوانید: استفاده از یونولیت برای کاهش میزان تبخیر در کشت یونجه

مروری بر چندین عیوب بلوک های یونولیتی

برای اینکه به نتیجه بهتری برسیم و به درستی تشخیص دهیم که یونولیت‌ها یا سفال‌ها برای ساختمان سازی بهتر هستند باید به معایب استفاده از بلوک های یونولیتی آگاه باشیم.

– بلوک های پلاستوفومی نسبت به بلوک های سفالی در مقابل حریق ضعیف تر هستند. بنابراین ممکن است به سبب این مسئله و تولید شدن با استفاده از فرآورده های نفتی ، در برابر آتش سوزی ضعیف عمل کند و خسارت زیادی را ایجاد کند.

– یونولیت یا بلوک سفالی ؟ این نکته را بدانید که یونولیت ها در برابر حلال های آلی بسیار ضعیف هستند و به شدت آسیب پذیر هستند. اما بلوک های سفالی از این حیث قویتر هستند.

– در صورتی که برای ساخت یونولیت ها از ماده کلروفلوروکربن استفاده شود ، ممکن است لایه اوزون با آسیب دیدگی هایی مواجه شود. بنابراین طرفداران پروپا قرص استفاده از یونولیت ها ، باید به این مسئله توجه داشته باشند.

قطعاً نمی توان ادعا کرد که مصالحی وجود دارد که هیچ معایبی ندارد و صرفاً سودمند و مفید است. بنابراین یونولیت ها که از پرکاربردترین و پرمنفعت ترین مصالح ساختمانی هستند هم ایراداتی دارند.

یونولیت یا بلوک سفالی ؟ بررسی مزایای بلوک های سفالی

– بلوک های سفالی در برابر حریق از خود مقاومت بسیار خوبی نشان می دهند. چنین مقاومتی را پلاستوفوم ها ندارند. اگر به مقاومت ساختمان ها در برابر آتش سوزی اهمیت می دهید ، باید بلوک های سفالی را انتخاب کنید.

– بلوک های سفالی از بلوک های پلاستوفومی در برابر ضربه ، مقاوم تر هستند. بلوک های پلاستوفومی نمی توانند در برابر ضربات شدید دوام بیاورند و آسیب می بینند. اما بلوک های سفالی از مقاومت بهتری در برابر ضربه و فشار برخوردار هستند.

معایب بلوک های سفالی چیست ؟

برای پاسخ به اینکه یونولیت یا بلوک سفالی بهتر است ، باید معایب بلوک های سفالی را بدانیم.

– متأسفانه بلوک های سفالی به شدت ترک می خورند. چرا که ماده اولیه تولید آنها ، خاک رس است. ترک برداشتن سفال ها موجب تخریب سریعتر سازه ها و نیاز به بازسازی زودهنگام آنها می شود. در حالیکه استفاده از بلوک های یونولیتی این مشکل را ایجاد نمی کند.

– وزن بلوک های سفالی بسیار زیاد است. وزن زیاد این بلوک ها موجب افزایش وزن سازه می شود. افزایش وزن سازه موجب افزایش هزینه های ساخت و ساز ، افزایش خسارت های مالی و جانی در زمان زمین لرزه و … از مشکلات ناشی از افزایش وزن سازه ها است.

– استفاده از بلوک های سفالی در استفاده از سایر مصالح ساختمانی ، محدودیت هایی ایجاد می کند. به گونه ای که مثلاً در صورت استفاده از بلوک های سفالی حتماً می بایست گچ به کار رود. همچنین دقت بسیار زیاد در زمان استفاده از بلوک های سفالی ، مسئله ای است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

کلام آخر

یونولیت یا بلوک سفالی ؟ قطعاً متوجه شده اید که یونولیت ها با وجود معایبی که دارند ، از بلوک های سفالی بسیار بهتر هستند و به افزایش مقاومت و کیفیت سازه ها کمک می کنند و موجب پیشرفت چشمگیر صنعت ساخت و ساز می شوند. بنابراین با استفاده از بلوک های یونولیتی ، سازه های خود را به بهترین کیفیت احداث کنید. البته توجه داشته باشید که بلوک های پلاستوفومی موردنیاز ساخت و سازهای خود را از برترین تولیدکنندگان آن مانند مجموعه ایران ورق خریداری کنید. ایران ورق ، برترین بلوک های یونولیتی استاندارد را به مشتریان ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...