نمای یونولیتی ، یکی از انواع نماهای زیبا و مدرنی است که امروزه برای سازه های گوناگون مورداستفاده قرار می گیرد.

طراحی نمای سازه های امروزی با سازه های قدیمی بسیار فرق کرده است. نماهای امروزی بسیار جذاب و زیبا هستند و نظر هر فردی را به خود جلب می کنند. انواع نماهای امروزی شامل نمای شیشه ای ، نمای یونولیتی ، نمای سنگی ، نمای کامپوزیتی ، نمای رومی ، نمای چوبی ، نمای سرامیکی و … می باشد. در این مقاله قصد داشته که با نمای پلاستوفومی که یکی از مقرون به صرفه ترین و زیباترین نماهای مدرن است ، آشنا شویم.

روی کار آمدن نماهای پلاستوفومی

یونولیت برای اولین بار توسط ادوارد سیمون ابداع شد. پس از ابداع یونولیت ، محققان و مهندسان زیادی بر روی آن کار کرده و کاربردهای مختلفی از آن را کشف کردند. یونولیت به دلیل سبکی خود ، موردتوجه صنعت ساخت و ساز قرار گرفت.

بدین ترتیب از یونولیت برای فونداسیون ساختمان ، سقف ساختمان ، دیوار ساختمان ، کف ساختمان ، نمای ساختمان و …. استفاده شد. نمای یونولیتی به دلیل مزایایی که دارد به سایر نماها از سوی برخی از سازندگان و مهندسان ، ترجیح داده می شود. این نما با استفاده از باکیفیت ترین یونولیت ها که چگالی بالایی دارند و از نوع یونولیت فشرده هستند ، ساخته می شود. در سال 1960 ، استفاده از نمای پلاستوفومی برای اولین بار صورت گرفت.

انواع نمای پلی استایرن

نمای پلاستوفومی در چندین نوع وجود داشته که معروفترین آنها شامل نمای پانلی و نمای پلاستوفومی با مواد روکش دار می باشد. به نظر شما کدام نما ، محبوب تر است ؟ نمای پانل های پلاستوفومی به سبب بهداشت بیشتر ، عایق بندی بهتر ، ظاهری زیباتر و … محبوب تر است. این نما از یک هسته مرکزی برخوردار است که روکش آنها از جنس فلز می باشد. این ساختمان مستحکم و خاص سبب گران تر بودن آن شده است.

بنابراین معمولاً مهندسان و سازندگان میان نماهای پلاستوفومی نامبرده ، نمای پانلی را انتخاب می کنند. شما هم نمایی را انتخاب کنید که از سوی اغلب سازندگان و مهندسان انتخاب می شود. چرا که سازندگان بر اساس تجربه به انتخاب بهترین نمای سازه اقدام می کنند.

بیشتر بخوانید: چسب مخصوص پلاستوفوم چیست و چه کاربردی دارد ؟

نمای یونولیتی چه ویژگی هایی دارد ؟

اما چرا نمای پلاستوفومی به سایر نماها ترجیح داده می شود. مگر این نماها از چه ویژگی هایی برخوردار هستند ؟ نماهای پلاستوفومی بسیار راحت اجرا می شوند و این مسئله موجب شده است که این نما موردتوجه بسیاری از سازندگان باشد. اما نمای پلاستوفومی ، یک ویژگی بسیار مهم دیگر دارد و آنهم این است که بسیار ارزان است و نسبت به برخی از نماها ، کم هزینه تر است.

سازه هایی که با استفاده از نمای پلاستوفوم اجرا می شوند ، وزن بسیار کمی دارند. سبکی سازه ها ، مسئله کم اهمیتی نیست. در تمامی کشورهای پیشرفته به سبکی سازه ها اهمیت می دهند. بنابراین با توجه به این مسئله باید از هر مصالحی که موجب سبک سازی سازه ها می شود ، استفاده کرد.

نمای پلاستوفومی یا دیگر نماها ؟

اگر میان انتخاب نمای یونولیتی و دیگر نماها شک دارید ، موارد زیر را درنظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. دانستن موارد زیر حتماً به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نما را با توجه به شرایط سازه خود انتخاب کنید.

– اگر این نما را برای سازه خود برگزینید ، حتماً شاهد صرفه جویی در مصرف انرژی خواهید بود.

– ظاهر این نما فوق العاده جذاب است و حتماً در زیبایی سازه شما نقش خواهد داشت.

– بارش های برف و باران نمی توانند این نما را دچار مشکل کنند. چرا که مقاومت یونولیت در برابر رطوبت ، کاملاً اثبات شده است.

– عایق حرارتی ، یک ویژگی بسیار خوب نمای یونولیتی است و شاید این مسئله موجب شود که این نما از سوی برخی از سازندگان انتخاب شود.

– قرار نیست نگران یخ زدگی نما باشید. چراکه نمای یونولیتی با مشکل یخ زدگی مواجه نمی شود.

– سازندگان حتماً به استفاده از مصالحی با ویژگی عایق صوتی اهمیت می دهند، به ویژه اکنون که اغلب سازه ها در هیاهوی شهری احداث می شوند. یونولیت ، عایق صوت است و در هر کجای ساختمان که استفاده شود ، موجب عایق سازی صوتی می شود.

– تابش شدید آفتاب هم حریف نمای پلاستوفومی نخواهد بود و موجب کاهش کیفیت آن نخواهد شد.

– خیالتان راحت باشد که نمای یونولیتی اصلاً با مشکل ترک خوردگی روبرو نمی شود و این مسئله با مرور زمان به شما ثابت می شود.

– پایین تر بودن نمای پلاستوفومی نسبت به سایر نماها مسئله دیگری است که باید بدان توجه داشته باشید و در تصمیم گیری خود لحاظ کنید.

نقطه ضعف این نما :

قصد نداریم که اغراق کنیم و بگوییم که نمای پلاستوفومی هیچگونه ایرادی ندارد که قطعاً هم اینگونه نیست. یکی از نقاط ضعف این نما ، حساس بودن در مقابل حلال های آلی می باشد. مقاومت کمتر این نما نسبت به برخی از نماها مانند نمای سنگی و .. باید مورد توجه قرار بگیرد.

به هر حال پیشرفت تکنولوژی و ورود مصالح ساختمانی مختلف به صنعت ساخت و ساز موجب شده است که هر روزه نمای جدیدی ابداع شود. به همین علت ممکن است در آینده ای نه چندان دور ، نمایی ابداع شود که نسبت به نماهای امروزی برتر باشد. اما در میان نماهای امروزی ، نمای پلاستوفومی بسیار طرفدار دارد و از جهاتی به سایر نماها برتری دارد.

هزینه اجرای نمای یونولیتی

بر اساس مساحت نمای پروژه می توان هزینه نمای پلاستوفومی را محاسبه کرد. در مقرون به صرفه بودن این نما که جای شک نیست. پس اگر هزینه ها برای شما مهم است بدانید که یک نمای مقرون به صرفه را انتخاب کرده اید. اما هزینه کلی اجرای این نما با توجه به کیفیت پانل های یونولیتی ، تعداد پانل های موردنیاز ، ارتفاع سازه و سختی کار و … مشخص می شود. البته اجرت تیم نصاب ، یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت است و ممکن است برخی از تیم ها برای خود اجرت بالاتری را اعلام کنند. با توجه به تمامی این موارد ، هزینه اجرای نما مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...