چه مدت طول می کشد که یونولیت از بین رود ؟ یونولیت دارای طول عمر بسیار زیادی است و به سبب دوام بالای خود، پرکاربرد شده است.

یونولیت(Jonulite) دارای نام های مختلفی مانند پلاستوفوم، آکاسیف و فیبر سفید و .. می باشد اما نام علمی آن، پلی استایرن انبساطی می باشد. این ماده به صورت خنثی و با کمترین وزن می باشد که این دو ویژگی موجب شده است استفاده های مختلفی بتوان از آن کرد.

مواد اولیه یونولیت را طی پردازش های مختلف بر روی آن به ماده ای مذاب تبدیل نموده و سپس آن را درون قالب های خاصی می ریزند و منبسط می کنند تا به خواص موردنظر دست پیدا کنند. این ماده، در واقع نوعی پلیمر سفید می باشد که پس از اجرای عملیات خاص بر روی آنها، تولید می شوند و از خصوصیات خاصی برخوردار می شوند.

هر چه که لازم است درباره یونولیت بدانید

قبل از اینکه به این مسئله بپردازیم که چه مدت طول می کشد که یونولیت از بین رود ، با یونولیت بیشتر آشنا می شویم. یونولیت دارای خصوصیات بسیار خوب و مفیدی است. چندین مورد از مهمترین ویژگی های یونولیت که از نظر تولیدکنندگان و ساختمان سازان دور نبوده است شامل وزن اندک یونولیت، مقاومت بسیار بالای یونولیت، عایق صوت بودن، عایق حرارت بودن، ضد رطوبت بودن، ضد ضربه بودن و … می باشد. یک ویژگی مهم یونولیت که سبب شده است سر و کله یونولیت در هر حوزه ای پیدا شود، انعطاف پذیری بالای یونولیت است.

یونولیت در ساختمان سازی، سردخانه، تولید یخدان و ترموس، خودروسازی، صنعت دکوراسیون، کشاورزی و باغداری و صدها بخش دیگر مورداستفاده قرار می گیرد. زیرا این محصول دارای ویژگی هایی است که مناسب بسیاری از کاربردها می باشد.

این محصول تنها به یک شکل تولید نشده و در اشکال مختلفی شامل یونولیت فشرده، یونولیت سقفی استاندارد، یونولیت دیواری، یونولیت ورقه ای، گرانول یونولیت، یونولیت حبه قندی و … تولید می شود تا هر یک در حوزه ای به کار بروند.

چه مدت طول می کشد که یونولیت از بین رود و اثری از آن بر جای نماند؟

اگر یونولیت برای بازیافت جمع آوری شود، هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند. چرا که این محصول قابل بازیافت است. اما اگر این ماده در طبیعت رها شود، قطعاً محیط زیست را دچار مشکل می کند. بر اساس مطالعات صورت گرفته برای تجزیه یونولیت از چندین سال تا یک میلیون سال زمان لازم است. بنابراین می توان این ماده را سخت تجدیدپذیر دانست که از بین رفتن آن بسیار طولانی خواهد بود. البته مدت زمان از بین رفتن یونولیت برای هر یونولیتی با توجه به ساختاری که دارد، ممکن است متفاوت باشد. یونولیتی که فشرده و باکیفیت است، چون دوام بالاتری دارد ممکن است ماندگارتر باشد و به زمان بیشتری برای تجزیه نیاز داشته باشد.

پایداری شیمیایی یونولیت

چه مدت طول می کشد که یونولیت از بین رود ؟ این زمان با توجه به پایداری شیمیایی یونولیت، بسیار طولانی خواهد بود. اتم ها در یونولیت به همدیگر وصل می باشند و بسیار پایدار هستند. این پایداری سبب می شود که پلاستیک موجب دفع آب شود و در مقابل عوامل مختلف مقاوم باشد. پایداری اتم ها در یونولیت در طول عمر و دوام یونولیت اثر می گذارد. پایداری شیمیایی یونولیت، نقطه قوت آن است اما اگر به مسئله باقی ماندن آن در طبیعت و تجزیه دیرهنگام آن توجه کنیم می توانیم این پایداری را نقطه ضعفی برای یونولیت بدانیم. اما با برنامه ریزی درست برای جمع آوری یونولیت و بازیافت آن، دیگر نگرانی درباره تجزیه ناپذیر بودن یونولیت وجود ندارد. اما در صورتی که به این مسئله بی تفاوت باشیم، رها کردن حجم زیادی از یونولیت در طبیعت به شدت سلامت محیط زیست را تهدید می کند.

حالت های خرابی

مطلب مهم دیگری که نیاز است در این مقاله ( چه مدت طول می کشد که یونولیت از بین رود ) به آن اشاره کنیم این است که یونولیت در مقابل مواد شیمیایی بسیار پایدار است. ولی در پروسه ای تحت عنوان تخریب نوری یا تجزیه در اثر نور، به نور آفتاب حساس می باشد.

پس از قرارگیری چندماهه و پیاپی یونولیت در معرض نور آفتاب، لایه خارجی یونولیت تحت تأثیر قرار گرفته و دچار تغییرات ظاهری می شود و ممکن است به صورت پودری بریزد. بسته بندی نازک یونولیت ظرف چندین سال دچار مشکل می شود.

اما درون یک محل دفن زباله و محافظت شده از نور، این مشکل برای یونولیت بوجود نمی آید. همچنین در صورتیکه یونولیت در مجاورت گرمای شدیدی قرار بگیرد، پروسه لیچینگ اتفاق می افتد. در این وضعیت، ممکن است میزان کمی از استایرن از پلاستیک بیرون برود و محتویات داخل بسته بندی را کثیف کند.

چه مدت طول می کشد که یونولیت از بین رود و طول عمر یونولیت به پایان برسد؟

فوم در اغلب اوقات در محصولات یکبار مصرف که تنها یکبار به کار گرفته می شوند، به کار می روند. این محصولات ممکن است بیشتر از یک میلیون سال در محیط زیست باقی مانده و به دلیل تجزیه ناپذیر بودن به محیط زیست آسیب وارد کنند. پلی استایرن به مرور تکه تکه و ریز شده و ممکن است توسط حیوانات بلعیده شوند و موجب خفگی آنها شود. به همین دلیل بارها توصیه می شود که یونولیت هرگز در طبیعت رها نشود و به منظور بازیافت، جمع آوری شوند تا مجدد به چرخه ی تولید بازگردند. طول عمر و دوام بالای یونولیت، یک مزیت است اما این مزیت پس از استفاده از این محصول و رها کردن آن در طبیعت می تواند به یک نقطه ضعف و ایراد تبدیل شود.

بهترین جایگزین برای یونولیت چیست؟

حالا که متوجه شدیم چه مدت طول می کشد که یونولیت از بین رود ، باید به این مسئله بپردازیم که بهترین جایگزین برای این ماده کدام است. بسیاری از رستوران ها و فروشگاه ها و … از بسته بندی های جدید کاغذی و مقوایی به جای یونولیت استفاده می کنند. کاغذ و مقوا بسیار سریع تجزیه می شوند. بنابراین کاغذ و مقوا و ضایعات کاغذی، جایگزین بسیار خوبی برای یونولیت هستند. البته در مواردی می توان از این جایگزین ها استفاده کرد. به طور مثال در ساختمان سازی نمی توان از مقوا استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...