یونولیت مناسب برج های بلند ، به دلیل وزن اندک و مقاومت بسیار بالایی که دارند با استقبال سازندگان برای بکارگیری در برج سازی مواجه شده اند.

ساختمان های بلندمرتبه یا برج، سازه هایی هستند که دارای تعداد طبقات زیادی هستند. برج ها ممکن است کاربری های اداری، تجاری، مسکونی و … داشته باشند. افزایش جمعیت، کاهش زمین برای ساختمان سازی در شهرهای بزرگ، گران شدن نرخ زمین و … سبب شده است که به برج سازی روی آورده شود.

برج ها باید به گونه ای ساخته شوند که ایمنی و استحکام زیادی داشته باشند. بنابراین باید به استفاده از مصالح ساختمانی ایمنی و مقاوم و استانداردهای برج سازی، توجه داشت. استانداردهای ساختمان سازی و برج سازی، مجموعه ای از قوانین و مقررات ملی ساختمان و شهرسازی هستند که به منظور کنترل و نظارت بر برخورداری از ایمنی و کیفیت ساخت و حفظ یکپارچگی سیمای شهری تنظیم شده اند و سازندگان ملزم به رعایت آنها هستند.

یکی دیگر از مسائل مهم در رابطه با برج سازی، استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت و مقاوم است. استفاده از مصالحی که سبک باشند و از مقاومت بالایی برخوردار باشند، به ساخت برج های مقاوم در برابر زمین لرزه کمک زیادی می کند. به همین علت می گوییم که یونولیت مناسب برج های بلند است.

اهمیت استفاده از پلاستوفوم برای ساخت برج

یونولیت یا پلاستوفوم دارای ویژگی های مثبت زیادی است اما آن ویژگی که سبب جلب توجه سازندگان و برج سازان شده است، سبکی یونولیت است. البته اگر یونولیت سبک بود اما ضعیف و حساس بود، هرگز برای برج سازی و ساختمان سازی مناسب نبود. حسن یونولیت این است که مقاومت فوق العاده ای در برابر ضربه، فشار، حرارت، صدا، رطوبت و … دارد. عایق کردن دیوارها و سقف های برج، سبک سازی برج، مقاوم سازی برج و … هر یک از اهمیت زیادی برخوردار هستند. یونولیت با ویژگی هایی که دارد، دستیابی به این اهداف را ممکن می کند.

کدام نوع یونولیت مناسب برج های بلند است ؟

آیا از هر یونولیتی می توان برای برج سازی استفاده نمود ؟ خیر، اینگونه نیست. فقط از یونولیت هایی می توان برای برج سازی استفاده نمود که نسوز و غیرقابل اشتعال باشند. بر روی این ویژگی، تأکید زیادی شده است. بنابراین یکبار دیگر بیان می کنیم که فقط یونولیت های نسوز و غیرقابل اشتعال برای ساختمان سازی مناسب هستند. یونولیت ها از نظر مقاومت حرارتی در دو نوع غیرقابل اشتعال و قابل اشتعال تولید می شوند که یونولیت های قابل اشتعال اصلاً برای ساختمان سازی مناسب نیستند. زیرا ایمنی سازه ها را در مرز هشدار قرار می دهند.

بنابراین اگر برای کاهش هزینه ها به خرید یونولیت های قابل اشتعال اقدام کنید، اقدام کاملاً اشتباهی انجام داده اید که عواقب آن ممکن است متوجه افراد بی گناهی شود که در چنین سازه هایی سکونت دارند.

یونولیت مناسب برج های بلند ، یونولیت هایی هستند که دارای نشان استاندارد باشند و حداکثر مقاومت را در برابر حریق و آتش سوزی داشته باشند. ایمنی سازه های بلند وابسته به استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم و ایمن است و این مسئله را اصلاً نمی توان کتمان کرد.

با توجه به توضیحاتی که در اینجا ارائه شد می توان متوجه شد که یونولیت ایده آل برای ساختمان سازی باید از ویژگی هایی مانند مقاومت بالا در برابر فشار، مقاومت بالا در برابر حرارت و حریق، مقاومت بالا در برابر صوت، مقاومت بالا در برابر رطوبت، وزن اندک، ظاهری یکدست و یکپارچه، دانسیته مناسب و … برخوردار باشد.

مقاله پیشنهادی: تفاوت پشم شیشه و فوم

الزامات ایمنی یونولیت مناسب برج های بلند

مجدداً تأکید می کنیم که استفاده از یونولیت های غیرکندسوز در ساختمان سازی، مغایرت با استانداردهای ساختمان سازی دارد. لذا استفاده از آنها ممنوع است. تولیدکنندگان این یونولیت ها باید با ارائه مدارک لازم به شما نشان دهند که یونولیت های آنها مطابق با استانداردها ساخته شده اند و به صورت نسوز تولید شده اند. در واقع برای تولید چنین یونولیت هایی باید از پودر پلی استایرن منبسط شده کندسوز استفاده نمود.

به منظور محافظت از بلوک های یونولیتی و ممانعت از تماس آن با شعله های آتش باید از پوششی استفاده نمود که زیرسقف قرار بگیرد. این پوشش بایستی در نقاط مناسبی به تیرها و تیرچه ها وصل شود تا فیکس شود. این پوشش می تواند گچ باشد.

سایر الزامات قابل توجه در ارتباط با استفاده از یونولیت برای ساخت برج

در رابطه با استفاده از یونولیت مناسب برج های بلند ، الزامات دیگری وجود دارند که باید موردتوجه قرار بگیرد. بررسی ها بیانگر این است که به دلیل اختلاف های موجود در متریال اولیه و مراحل تولید یونولیت نمی توان انتظار دانسیته یکسان و مشخصی برای یونولیت داشت. اما با وجود تمامی این مسائل، لازم است که بلوک هایی در ابعاد مثلاً 50 * 25 سانتی متر دارای دانسیته 13 یا 14کیلوگرم بر مترمکعب باشند. بنابراین برخورداری از چگالی مشخص، یکی از الزامات قابل توجه یونولیت مناسب ساختمان سازی است.

نکته حائزاهمیت دیگر این است که بلوک هایی که طول کمی داشته باشند، ممکن است آسیب فیزیکی ببینند و غیرقابل استفاده شوند. بنابراین باید از بلوک هایی با طول استاندارد استفاده نمود که این مشکل بوجود نیاید.

قیمت یونولیت مورداستفاده در ساخت برج

قیمت یونولیت مناسب برج های بلند ، با توجه به مسائل مختلفی تعیین می شود. یونولیتی که از تمام ویژگی های ذکر شده از قبیل مقاومت بالا، غیرقابل اشتعال بودن، دانسیته مناسب ، عایق بودن و … برخوردار باشد، اصلاً گران نیست. در واقع یونولیت، یکی از مصالح مقرون به صرفه برای ساخت برج های بلند است.

خرید یونولیت نه تنها هزینه زیادی به سازندگان تحمیل نمی کند، بلکه به دلایل مختلفی سبب کاهش هزینه های ساخت برج می شود. میزان دانسیته، ابعاد، کیفیت مواد اولیه، دستگاه های مورداستفاده برای تولید یونولیت، نوع یونولیت و … تعیین کننده قیمت یونولیت مناسب برج های بلند است.

یکی از تولیدکنندگانی که بهترین و مناسب ترین یونولیت های ساختمانی را با قیمت مناسب عرضه می کند، مجموعه ایران ورق است که دانش و تخصص این کار را دارا می باشد. اگر در زمینه انتخاب یونولیت مناسب ساخت سازه های خود نیاز به مشاوره داشتید، با کارشناسان ایران ورق مشاوره کنید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...