استفاده از یونولیت در ساختمان دارای جنبه های مثبت بسیار زیادی است که مهمترین آنها را بررسی نموده تا درباره استفاده از آن ، بهتر تصمیم گیری کنید.

پلاستوفوم ها از خصوصیات مختلفی برخوردار هستند. برخی از خصوصیات پلاستوفوم به اندازه ای حائزاهمیت است که موجب استفاده از آنها در صنایع مختلف شده است. مانند خاصیت عایق برودتی پلاستوفوم که موجب استفاده از آنها در سردخانه ها شده است. خاصیت فرم پذیری و برش پذیری آسان یونولیت موجب استفاده از آن در ماکت سازی شده است.

در این مقاله می خواهیم به بررسی اثرات استفاده از پلاستوفوم در ساختمان‌سازی بپردازیم. استفاده از انواع پلاستوفوم ها در ساختمان سازی در سال های اخیر ، رواج زیادی پیدا کرده است.

مزایای استفاده از یونولیت در ساختمان

بیشتر بخوانید: جعبه پلاستوفوم

معایب استفاده از یونولیت در ساختمان

استفاده از پلاستوفوم برای ساختمان‌سازی دارای موافقان و مخالفانی است. برخی از افراد از جنبه هایی با استفاده از پلاستوفوم برای ساخت سازه ها موافق نیستند. درست است که استفاده از پلاستوفوم موجب ضد زلزله شدن سازه ها می شود. اما این مسئله را باید درنظر داشت که بلوک های یونولیتی در برابر آتش و حرارت منقبض می شوند و حجم آنها کاهش پیدا می کند. یعنی بلوک های یونولیتی در مقابل آتش و حرارت بسیار ضعیف هستند.

البته برخی از یونولیت ها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و حداکثر مقاومت در برابر آتش را دارند. بنابراین پلاستوفوم مورداستفاده در ساختمان سازی باید کیفیت و مقاومت بالایی داشته باشد تا سازه ضمن مقاومت در برابر زمین لرزه از مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی برخوردار باشد.

علت رونق استفاده از یونولیت در ساختمان

استفاده از پلاستوفوم در ساختمان‌سازی ، نتایج مثبتی دارد و همین مسئله موجب رونق استفاده از این مصالح در ساختمان سازی شده است. مگر می شود در این شرایط که نیاز به سازه های مسکونی و تجاری و … به شدت احساس می شود ، به فکر استفاده از مصالح ساختمانی نوین و جدید که موجب افزایش سرعت اجرای پروژه ها و افزایش مقاومت سازه ها می شود ، نبود.

در ساختمان سازی جدید به سبک سازی سازه ها اهمیت زیادی داده می شود. به همین علت به استفاده از مصالح ساختمانی سبک که در کاهش وزن سازه ها اثر می گذارند ، اهمیت زیادی داده می شود. پلاستوفوم ها موجب کاهش وزن سازه ها به صورت قابل توجهی می شوند.

انواع پلاستوفوم های قابل استفاده در ساختمان‌سازی

استفاده از یونولیت در ساختمان برای بخش های مختلفی انجام می شود. انواع پلاستوفوم های مورداستفاده در ساختمان سازی شامل پلاستوفوم فشرده ، پلاستوفوم دیواری ، پلاستوفوم ورقه ای و پلاستوفوم سقفی و … می باشد.

یونولیت فشرده : یونولیتی است که دارای چگالی زیادی است و این مسئله موجب بیشتر شدن خاصیت عایق سازی آنها می شود. برای عایق سازی هر بخشی از ساختمان های مختلف می توان از پلاستوفوم های فشرده استفاده نمود.

پلاستوفوم دیواری : پلاستوفوم های دیواری ، یک ضربه گیر و صداگیر بسیار خوب هستند. به همین دلیل در ساختمان سازی جدید مورداستفاده قرار می گیرند.

پلاستوفوم ورقه ای : استفاده از یونولیت در ساختمان از هر نوعی مفید خواهد بود. پلاستوفوم های ورقه ای از مقاومت خوبی در برابر صدا و حرارت برخوردار هستند و اگر با سایر عایق ها ترکیب شوند ، عایق سازی چندبرابری ایجاد می کنند.

یونولیت سقفی : از این یونولیت ها برای اجرای سقف استفاده می شود. با بهره مندی از این یونولیت مصرف بتن به شدت کاهش پیدا کرده و به دنبال آن سازه سبک می شود.

بیشتر بخوانید: آیا یونولیت عایق رطوبتی به شمار می آید ؟

چگالی مناسب یونولیت مورداستفاده در ساختمان‌سازی

استفاده از یونولیت در ساختمان سازی باید با توجه به دانسیته آن انجام شود. یونولیت هایی با دانسیته بسیار پایین اصلاً برای ساختمان سازی مناسب نیستند و مقاومت سازه ها را در معرض خطر قرار می دهند. دانسیته هر یک از انواع پلاستوفوم های مورداستفاده برای ساختمان سازی ، متفاوت است.

پلاستوفوم سقفی مناسب برای ساختمان سازی باید دست کم دارای دانسیته 8 باشد. اگر برای سقف از یونولیت هایی با دانسیته کمتر از 8 استفاده شود ، حتماً ایمنی سازه ها در معرض خطر قرار می گیرد.

قیمت انواع پلاستوفوم های مناسب برای پروژه های عمرانی

اگر قصد استفاده از یونولیت در ساختمان سازی را دارید ، باید بدانید که این محصولات در کیفیت های مختلفی تولید می شوند. بنابراین نباید از یونولیت هایی با کیفیت پایین برای ساختمان سازی استفاده کرد. در نتیجه نباید صرفاً به قیمت ها توجه کنید. یونولیت های ارزان قیمت از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و اصلاً مناسب ساخت و ساز نیستند.

به قدری قیمت ها در سال های اخیر نوسان دارد که اعلام نرخ ثابتی را برای یونولیت و سایر مصالح ساختمانی غیرممکن کرده است.

کلام آخر

تأثیرات استفاده از یونولیت در ساختمان سازی را بررسی نمودیم. با توجه به توضیحات ارائه شده حتماً برای استفاده از یونولیت برای ساخت سازه های خود توجیه شده اید. البته ما قصد نداشتیم که بیان کنیم سقف یونولیتی برترین روش اجرای سقف است. انتخاب روش اجرای سقف بستگی به نظر سازندگان محترم دارد. سازندگان با درنظر گرفتن شرایط پروژه تصمیم گیری می کنند که برای سقف و یا سایر قسمت های ساختمان از چه مصالحی استفاده کنند. از هر مصالحی که در ساختمان سازی استفاده می کنید ، حتماً به کیفیت و مرغوبیت آن توجه داشته باشید تا سازه های شما دارای کیفیت و مقاومت بالا باشند.

بیشتر بخوانید: دانسیته یونولیت چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...