یونولیت عایق رطوبتی است. همین خصوصیت سبب شده است که در بخش های مختلفی از این فوم ها استفاده شود.

عایق های رطوبتی مختلفی وجود دارند که در زمینه های مختلف مورداستفاده قرار می گیرند. از اصلی ترین کاربردهای عایق های رطوبتی ، ساختمان سازی است.

وجود عایق های رطوبتی در ساختمان از بروز بسیاری از خسارت ها و صدمات پیشگیری می کند. یکی از بهترین تجهیزات عایق کاری رطوبتی ساختمان ، یونولیت ها یا پلاستوفوم ها هستند.

عایق کاری رطوبت چیست ؟

یونولیت عایق رطوبتی ، گزینه بسیار خوبی برای عایق سازی ساختمان است. عایق‌کاری رطوبتی با هدف آب بندی بافت ساختمان در مقابل آب و رطوبت انجام می شود. کار این عایق ها این است که از ورود آب به بافت ساختمان جلوگیری کند. با عایق‌کاری رطوبتی ، مقاومت بخش های گوناگون سازه در مقابل آب و رطوبت افزایش چشمگیری پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: آیا بازیافت یونولیت امکان پذیر است ؟

عایق‌ سازی بخش های مختلف ساختمان

در قسمت های گوناگونی از سازه ، عایق کاری انجام می شود. اصلی ترین بخش هایی که عایق‌کاری می شوند شامل کف و پی ساختمان می باشد.

عایق‌ سازی کف ساختمان

قیروگونی ، مقوا ، گونی قیر اندود شده ، یونولیت و … از جمله مواردی هستند که برای عایق سازی کف ساختمان انجام می شود. یونولیت عایق رطوبتی ، به خوبی عایق‌سازی کف را انجام می دهد. در سازه هایی که ریختن آب به سطح و بخش هایی پایینی دیوار وجود دارد ، حتماً باید عایق‌سازی انجام شود. عایق سازی کف همانند عایق سازی سقف انجام می شود. در حین عایق‌سازی کف بر حسب وضعیت موجود می توان 20 الی 40 سانت از دیوار ها را عایق بندی کرد. عایق بندی کف آشپزخانه ، حمام ، سرویس بهداشتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا این مکان ها بیشتر شستشو می شوند و آب بیشتری به کف آنها ریخته می شود. یونولیت عایق رطوبتی ، در ضخامت های مختلفی وجود دارد.

عایق‌ سازی پی ساختمان

زمانی که فونداسیون ساختمان عایق بندی می شود ، از ورود رطوبت و آب به داخل ساختمان جلوگیری می شود. معمولاً عایق بندی کف با استفاده از قیر و گونی انجام می شود. البته با گذشت زمان استفاده از ایزوگام برای عایق سازی رایج شده است. در سازه های خاص در کشورهای پیشرفته ، عایق سازی کف با مواد نانو انجام می شود که نسبت به سایر روش ها برتری دارد.

عایق‌سازی دیوار با یونولیت عایق رطوبتی

دیوارهای ساختمان در معرض رطوبت قرار دارند. ساختمان هایی که در بخش دیوارها عایق کاری نشوند ، در معرض خسارت قرار دارند. عایق سازی دیوارها باید با توجه به دستورالعمل هایی صورت بگیرد. موقعیت و سایز شکاف ها ، مقدار در دسترس بودن شکاف ها ، سازگاری دیوارها با عایق موردنظر و … از جمله فاکتورهایی هستند که باید موردتوجه قرار بگیرد. عایق موردنظر برای عایق‌کاری دیوارها باید به گونه ای باشد که توان پوشاندن تمامی شکاف ها و ترک ها را داشته باشد و چسبندگی بسیار خوبی داشته باشد.

چرا یونولیت عایق رطوبتی مناسبی برای ساختمان است ؟

دو عاملی که موجب توجه زیاد سازندگان و انبوه سازان به استفاده از یونولیت شده است ، سبکی و مقرون به صرفه بودن یونولیت است. بلوک های پلاستوفومی به صورت اشتعال پذیر و غیرقابل اشتعال تولید می شوند. پلاستوفومی که برای ساخت و ساز مورداستفاده قرار می گیرد ، حتماً بایستی از نوع غیرقابل اشتعال باشد.

سبک بودن بلوک های پلاستوفومی نسبت به بلوک های سیمانی و سفالی و … سبب می شود که وزن سازه ها بسیار کاهش پیدا کند. بلوک های پلاستوفومی نه تنها عایق رطوبت هستند ، بلکه عایق آتش هستند. هر دو سطح بلوک های پلاستوفومی دارای لایه نسوز هستند. بنابراین می توانند تا دقایقی از سوختن و شعله ور شدن در امان باشند.

بیشتر بخوانید: دانسیته یونولیت چیست ؟

کاربردهای یونولیت عایق رطوبتی

از این پلاستوفوم ها برای ساخت ماکت ، ساختمان سازی ، بسته بندی ، مجسمه سازی ، مبل سازی ، عروسک سازی ، کشتی سازی و … استفاده می شود. صنایع گوناگون با بهره مندی از پلاستوفوم ها ، کالاهای خود را بسته بندی می کنند تا به خوبی از آنها در مقابل رطوبت ، صدمات ناشی از گرما و سرما ، فشار ، ضربه و … محافظت کنند.

عمده ترین کاربردهای پلاستوفوم های عایق رطوبتی در ساختمان سازی است. زیرا اهمیت عایق بندی سازه ها بسیار زیاد است. لذا صنعت ساخت و ساز به استفاده از یونولیت ها در انواع گوناگون نیازمند است.

ساختار پلاستوفوم های ضدرطوبت

یونولیت عایق رطوبتی ، ساختاری مشابه با سایر پلاستوفوم ها دارد. با این تفاوت که کیفیت و دانسیته پلاستوفوم هایی که برای عایق کاری سازه ها به کار می روند ، باید بالاتر باشد. پلاستوفوم ها ، از تولیدات صنایع پتروشیمی است. ذرات بسیار کوچک تحت درجه حرارت مشخصی ، منبسط می شوند. ساختار سلولی این پلاستوفوم ها بسته است. بنابراین این مواد از مقاومت بسیار زیادی در برابر آب و رشد باکتری و … برخوردار هستند.

گرانول های برفی شکل به علت وجود گاز پنتان انبساط پیدا می کنند. هنگامی که این ورقه ها در مقابل بخار آب می ایستند ، گاز پنتان به سبب حرارت حاصل از تبخیر آب از ذرات پلی استایرن جدا می گردد. ( آشنایی با یونولیت عایق رطوبتی )

در این شرایط ، حجم ذرات پلی استایرن پس از خروج گاز پنتان چندین برابر می شود. پس از این فرآیند ، پلی استایرن با توجه به کارایی موردنظر در قالب های مختلفی ریخته می شود تا به فرم موردنظر در بیایند و برای استفاده در بخش های مختلف مناسب شوند. کیفیت مواد اولیه پلاستوفوم های عایق رطوبتی ، تأثیر زیادی در میزان عایق بندی فوم دارد.

کلام آخر

با استفاده از یونولیت عایق رطوبتی می توان به افزایش ایمنی و مقاومت سازه ها ، کمک بسیار زیادی کرد. توجه به الزامات ایمنی ساختمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نکته ای که خریداران پلاستوفوم ها باید بدانند این است که برای عایق سازی سازه های خود از پلاستوفوم های باکیفیت و مرغوب استفاده کنند. نه تنها برای استفاده در صنعت ساخت و ساز بلکه برای استفاده از یونولیت در سایر کاربردها باید به کیفیت یونولیت خریداری شده توجه کرد. ایران ورق ، یکی از بهترین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان یونولیت های استاندارد و مرغوب می باشد.

بیشتر بخوانید: یونولیت‌ ماکت سازی چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...