بازیافت یونولیت ، مسئله مهم و ارزشمندی است که مانع از انتشار آلاینده های پلی استایرن در طبیعت می شود.

انواع یونولیت ها شامل یونولیت های فشرده ، یونولیت های سقفی ، یونولیت های دیواری ، یونولیت های بسته بندی و … به دلیل برخورداری از ویژگی های مثبت در موارد مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند.

بازیافت پلاستوفوم ها ، فرآیندی است که طی آن کلیه مواد فومی و پلاستوفومی مجدد به خط تولید وارد شده و به کالاهای مختلفی تبدیل می شود. در سال های اخیر به این مسئله ، توجه زیادی شده است. زیرا با پیامدهای عدم بازیافت پلاستوفوم ها به خوبی آشنا شده اند.

ضایعات پلاستوفوم چیست ؟

بازیافت یونولیت برای انواع یونولیت ها امکان پذیر است. تمامی قطعات ، ورق ها ، بلوک ها و پرتی های پلاستوفوم را می توان بازیافت کرد. پلاستوفوم جزء گروه پلاستیک بر پایه پلی استایرن است که در فرآیند پلیمریزاسیون در صنایع پتروشیمی دچار تغییر ساختار شده و به پلی استایرن انبساطی تبدیل می شود.

در طی این پروسه ، افزوده شدن گاز پنتان در فضای میان عناصر این مواد ، توانایی منبسط شدن به این مواد اضافه می شود. ضایعات پلاستوفومی به دو صورت سرد و گرم قابل بازیافت می باشد. ضایعات پلاستوفومی می تواند به خط تولید برگردد و ضمن صرفه اقتصادی ، مانع از آلودگی محیط زیست می شود.

بیشتر بخوانید: دانسیته یونولیت چیست ؟

نحوه بازیافت سرد ضایعات یونولیتی

بازیافت یونولیت به صورت سرد بدین صورت است که پلاستوفوم های جمع آوری شده را به قطعات ریز تبدیل می کنند. سپس این قطعات را در دستگاه های پودرساز می ریزند. به دلیل تماس تیغه های تیز دستگاه با ضایعات ، این مواد خرد شده و در حد مواد اولیه ساخت یونولیت کوچک می شود. این مواد از دستگاه های مشخصی عبور کرده تا تفکیک شوند. در این مرحله ، ذرات کوچک و بزرگ از یکدیگر سوا شده تا برای ساخت پلاستوفوم های جدید مورداستفاده قرار بگیرند.

پس از تفکیک ذرات ، خاک ناشی از این عملیات توسط فیلترهای ویژه ای در کیسه هایی جمع می شود. این خاک در فرآیند سرد دیگر امکان استفاده ندارد و در فرآیند گرم به کالاهایی تبدیل می شود. مواد حاصل از پروسه بازیافت در ساخت مصالح ساختمانی مورداستفاده قرار می گیرد. البته این مواد به عنوان مواد کمکی در ساخت پلاستوفوم ها و دیگر کالاها مورداستفاده قرار می گیرند. زیرا اگر قرار باشد به تنهایی برای ساخت کالا مورداستفاده قرار بگیرد ، کالای تولید شده فاقد کیفیت لازم خواهد بود.

نحوه بازیافت گرم ضایعات یونولیتی

بازیافت یونولیت به صورت گرم ، انجام می شود. پلاستوفوم از مونومر استایرن تولید می شود که طی پروسه پلیمریزاسیون به پلی استایرن انبساطی تبدیل می گردد. ضایعات پلاستوفومی را حرارت داده و آنها را ذوب می کنند. مواد حاصل در فرآیندهای گوناگونی استفاده می شود.

در پروسه بازیافت گرم نخست ضایعات خرد شده و به قطعات ریز تبدیل می شود. ضایعات داخل دستگاه ذوب می رود و در درجه حرارت ذوب ، این ضایعات به توده ای با وزن زیاد و مقاوم تبدیل می گردد. طی این فرآیند ، استایرن مانده و این مواد را به خط تولید بازمی گردانند.

اهمیت بازیافت یونولیت

پلاستوفوم از پلیمر ساخته شده است. پلیمر درشت ، مولکول های آلی بدست آمده از نفت خام هستند. به دلیل آنکه پلی استایرن ها از آلاینده های محیطی هستند و استفاده از محصولات پلیمری بسیار رواج پیدا کرده است ، یافتن متدی برای بازیافت و امکان بازگشت ضایعات پلاستوفومی به خط تولید ، به منظور حفظ محیط زیست دارای اهمیت بسیار زیادی است.

در تمامی کشورهای پیشرفته به بازیافت پلاستوفوم ها ، اهمیت زیادی داده می شود. حجم زیادی از پلاستوفوم های تولیدی دوباره به خط تولید در کارخانه ها بازمی گردند تا برای ساخت کالاهای گوناگون مورداستفاده قرار بگیرند.

اهمیت بازیافت یونولیت

کاربردهای یونولیت‌های بازیافتی

بازیافت یونولیت با هدف آماده سازی پلاستوفوم ها برای استفاده مجدد در خط تولید کارخانه ها انجام می شود. مواد حاصل از بازیافت پلاستوفوم ها برای ساخت کالاهای زیادی قابل استفاده هستند. ساخت لوازم تحریر ، ساخت قاب عکس ، ساخت قاب آینه ، تولید کودهای آلی ، تولید اسباب بازی ، تولید چوب لباسی ، ساخت قاب درب و پنجره ، تولید پوشش های بسته بندی ، ساخت بلوک های پلاستوفومی ، ساخت آجر سبک ، ساخت ملات عایق کاری ، ساخت بلوک سیمانی و … از جمله موارد استفاده از پلاستوفوم های بازیافتی هستند.

بیشتر بخوانید: یونولیت توپی چیست و چه کاربردی دارد ؟

نکات مهم برای بازیافت یونولیت

برای جمع آوری و نگهداری پلاستوفوم های جمع آوری شده برای بازیافت باید به نکات مهمی توجه داشت. فوم ها در اغلب مواقع دارای ضایعات کمی هستند. برای جمع آوری این پلاستوفوم ها باید به سراغ ساختمان هایی رفت که از این پلاستوفوم ها استفاده می کنند. بیشترین جمع آوری ضایعات پلاستوفومی از ساختمان ها می باشد.

دقت کنید که حدالمقدور باید پلاستوفوم ها را به صورت کامل نگهداری نموده و آنها را قطعه قطعه نکنید. زیرا شکستگی پلاستوفوم ها ، مواد ریز کوچکی را تولید کرده که با کوچکترین وزش بادی به آسمان می روند.

در نگهداری از پلاستوفوم های جمع آوری شده به منظور بازیافت یونولیت ، باید به این نکته توجه کنید که این فوم ها به مواد شیمیایی بسیار حساس هستند و سریعاً با آنها وارد واکنش می شوند. لذا مواد شیمیایی را از آنها دور نگهدارید.

ضایعات پلاستوفومی هرگز نباید به داخل جوی ها و فاضلاب بروند. زیرا این مواد درست شده از مواد نفتی هستند و در صورت رها شدن در فاضلاب ، به شدت آلودگی ایجاد می کنند. در زمان جمع آوری این مواد باید آنها را روی یکدیگر قرار داد و توسط کامیون یا نیسان به حمل و نقل آنها تا مقصد موردنظر اقدام نمود.

بیشتر بخوانید: یونولیت فشرده چیست ؟

کلام آخر

با بازیافت یونولیت می توان یک حرکت مؤثر در راستای حفظ محیط زیست انجام داد. این حرکت نه تنها به سلامت محیط زیست کمک می کند ، بلکه مزایای اقتصادی خواهد داشت. بنابراین باید یک برنامه ریزی جامع برای جمع آوری این مواد و انتقال آنها به کارخانه های بازیافت داشت. در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا با توجه به بازیافت ، بسیاری از مواد دور ریختی را قابل استفاده مجدد می کنند تا از این طریق به رشد اقتصاد خود کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...