دانسیته یونولیت ، یکی از فاکتورهای مهمی است که در زمان خرید انواع پلاستوفوم ها باید موردتوجه قرار بگیرد.

پلاستوفوم ، یک ماده سفید رنگ است که ویژگی های منحصر به فردی دارد. وزن این ماده بسیار کم است و همین مسئله موجب استقبال بسیار زیاد صنایع و کسب و کارهای مختلف از استفاده از این ماده شده است.

با بررسی ساختار پلاستوفوم متوجه می شویم که 5 درصد آن را پلاستیک و 95 درصد آن را هوا تشکیل داده است. پلی استایرن که ماده اولیه ساخت یونولیت است خود از مونومر استایرن درست شده است. این ماده در دمای معمول در حالت ترموپلاستیک جامد است و می توان آن را در درجه حرارت های بالا ذوب کرد.

مهمترین مشخصه یک پلاستوفوم

دانسیته یونولیت ، مهمترین مشخصه پلاستوفوم ها است. پلاستوفوم ها بعد از پروسه تولید به ورق های یونولیتی تبدیل می شوند. برخی از خصوصیات پلاستوفوم ها ، اعجاب انگیز هستند. یکی از این خصوصیات ، عایق پذیری پلاستوفوم ها است که موجب کارایی آنها در حوزه های مختلف شده است.

مهمترین شاخصه پلاستوفوم ها ، دانسیته آنها است. ورق های پلاستوفومی با توجه به دانسیته خود ، دسته بندی می شوند تا در بخش های مختلف مورداستفاده قرار بگیرند. منظور از دانسیته یا چگالی پلاستوفوم ها ، میزان فشردگی آنها است.

بیشتر بخوانید: پلاستوفوم از کجا بخرم؟

مزایایی که از استفاده از انواع یونولیت ها حاصل می شود

اگر با توجه به دانسیته یونولیت و کیفیت یونولیت به خرید پلاستوفوم موردنظر خود اقدام کنید ، حتماً از مزایای زیر برخوردار خواهید شد :

– وزن بسیار ناچیز یونولیت ها

– مقاومت و پایداری بسیار زیاد در مقابل رطوبت و آب

– عایق سازی حرارتی و برودتی بسیار خوب

– امکان لمینت شدن با بهره گیری از رزین اپوکسی

– جابه جایی بسیار راحت

– مقاومت بسیار زیاد در مقابل ضربات شدید و ضعیف

– عدم ایجاد واکنش های شیمیایی به صورت خود به خودی ( استثناء : احتمال واکنش با حلال های آلی )

– فرم دهی بسیار راحت و امکان ساخت آن به اشکال گوناگون

– امکان چاپ و چسباندن برچسب بر روی آنها

– عدم امکان سکونت حشرات و باکتری ها بر روی آنها

انواع کاربردهای یونولیت ها با توجه به دانسیته یونولیت

یونولیت ها بر اساس دانسیته ای که دارند ، در حوزه های مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند. به چندین کاربرد یونولیت ها توجه کنید :

– ساختمان سازی

– بسته بندی

– ساخت سیستم های عایق پنل

– ماکت سازی و مدلسازی

– یخچال سازی

– دکورسازی

– و …

مسلماً یونولیتی که برای ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد ، باید دانسیته بالاتری نسبت به یونولیت مورداستفاده در عروسک سازی داشته باشد. بنابراین هر یک از کاربردهای یونولیت نیازمند استفاده از یونولیت هایی با دانسیته مشخصی هستند. حال اگر می خواهید با مفهوم دانسیته بهتر آشنا شوید ، به ادامه توضیحات توجه کنید.

نکات مهم برای درک مفهوم دانسیته یونولیت

دانسیته با نام های دیگری مانند چگالی یا تراکم شناخته می شود. این مؤلفه از خواص شدتی ماده به حساب می آید. برای محاسبه دانسیته باید از یک فرمول بهره گرفت. بر این اساس فرمول p = m/v ، محاسبه گر چگالی می باشد. p در این فرمول نمایش دهنده دانسیته و m نمایش دهنده جرم و v نمایش دهنده حجم می باشد.

حاصل تقسیم جرم ماده بر حجم ماده ، بیانگر چگالی ماده است. این مؤلفه بر اساس واحد کیلوگرم بر مترمکعب سنجیده می شود. با دانستن این موارد حتماً به خوبی می توانید مفهوم دانسیته پلاستوفوم را درک کنید و متوجه شوید که دقیقاً منظور از دانسیته پلاستوفوم چیست. حال بررسی می کنیم که پلاستوفوم این ماده چقدر است.

نکات مهم برای درک مفهوم دانسیته یونولیت

چگالی پلاستوفوم چقدر است ؟

دانسیته یونولیت با تقسیم وزن ذرات پلاستوفوم بر حجمی که این ذرات گرفته اند ، حاصل می شود. این ماده در چگالی های مختلفی تولید می شود. بر این اساس پلاستوفوم ها را به چندین گروه طبقه بندی می کنند.

– پلاستوفوم های معمولی که چگالی آنها پایین تر از عدد بیست است.

– پلاستوفوم‌های فشرده که چگالی آنها بین 20 الی 60 می باشد.

– پلاستوفوم های فوق فشرده که چگالی آنها بالاتر از 60 می باشد.

هر یک از این پلاستوفوم ها تحت فشارهای گوناگونی تولید می شوند. هر اندازه که چگالی پلاستوفوم ها بیشتر باشد ، آنها سنگین تر هستند و قطعاً از مقاومت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

یونولیت‌ های دانسیته بالا

دانسیته یونولیت ، فاکتور مهمی است که مشخص می کند که این پلاستوفوم برای چه کاربردی مناسب است. از یونولیت‌های دانسیته بالا در صنعت خودروسازی ، ساختمان سازی ، یخچال سازی ، درب و پنجره سازی ، کشتی سازی ، مبلسازی و … بهره گرفته می شود.

بالعکس یونولیت هایی که چگالی کمتری دارند برای کارهای ظریف تر مانند دکورسازی و عروسک سازی و تزئینات و … استفاده می شود. اگر کاربرد موردنظر شما نیازی به استفاده از پلاستوفوم های دانسیته بالا ندارد ، لزومی به خرید آنها و صرف هزینه بیشتر ندارید. زیرا پلاستوفوم های دانسیته بالاتر ، قیمت بیشتری دارند.

دانسیته یونولیت در ایران

در ایران اغلب پلاستوفوم های تولیدی دارای چگالی 6 الی 40 کیلوگرم بر مترمکعب هستند. پلاستوفوم هایی با چگالی 7 الی 8 در ایران ، کاربردهای زیادی دارند. به طور کلی پلاستوفوم از سال 1895 با هدف ارائه به بازار در تیراژ بالا تولید شد. این محصول به تدریج به صنایع گوناگونی ورود کرد.

شرکت ها و کارخانه های مختلفی در ایران به عرضه این محصول اقدام می کنند که یکی از بهترین و مجرب ترین آنها ، مجموعه ایران ورق است. این مجموعه برای تولیدات خود از بهترین مواد اولیه استفاده می کند که این مسئله موجب افزایش کیفیت محصولات آن شده است.

بیشتر بخوانید: یونولیت‌ ماکت سازی چیست ؟

ارتباط چگالی پلاستوفوم با قیمت آنها

میان دانسیته یونولیت و قیمت آنها ، ارتباط مستقیمی وجود دارد. همانطور که اشاره شد هر اندازه دانسیته بالاتر باشد ، قیمت گران تر و بالعکس هر اندازه که دانسیته پایین تر باشد ، قیمت کمتر است. پلاستوفوم های با چگالی بالا به سبب فشردگی زیاد ، مقاومت چشمگیری دارند. به گونه ای که شدیدترین ضربات هم نمی توانند آسیبی به آنها وارد کند. ایران ورق ، پلاستوفوم های خود در چگالی های مختلف را با قیمت مناسب به فروش می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...