نصب یونولیت سقفی به همراه اجرای تیرچه یونولیت به صورت مختصر توضیح داده می شود تا با فرآیند نصب این سیستم آشنا شویم.

چند سالی است که اجرای سقف به صورت سقف تیرچه یونولیتی رایج شده است. با گذشت زمان و آگاهی از مزایای اجرای سقف های تیرچه یونولیتی ، به اجرای سقف به این شیوه بیشتر اهمیت داده شد.

با توجه به این مسئله لازم دانستیم که اطلاعات مختصر و مفیدی را به شما ارائه دهیم تا اگر قصد اجرای این سقف را دارید ، بهتر با آن آشنا شوید.

صفرتا صد نصب پلاستوفوم سقفی

نصب یونولیت سقفی باید با توجه به نکات و المان هایی انجام شود تا سقف موردنظر به صورت مهندسی ساز و اصولی اجرا شود.اجرای سقف به صورت تیرچه یونولیت بر اساس مراحل زیر است :

– انتقال تیرچه به محل موردنظر

– قرارگیری تیرچه ها بر روی دیوار

– اجرای سیستم حامی تیرچه یا شمع بندی

– کار گذاشتن بلوک یا فوم پلاستوفومی میان تیرچه ها

– بهره گیری از میلگردهای حرارتی

– قالب گذاری پیرامون سقف

– بتن ریزی ابتدای کار

– شیب بندی پایانی کار

بررسی جزئیات دقیق نصب یونولیت سقفی

حال می خواهیم مراحل نصب این نوع سقف را به دقت بررسی کنیم و ریزه کاری های کار را تشریح کنیم.

بیشتر بخوانید: دیوار پیش ساخته یونولیتی

حمل و نقل یونولیت ها

با توجه به ابعاد یونولیت ها ، جابه جایی آنها به شکل مختلفی انجام می شود. المان های طول و عرض تیرچه بسیار مهم است. این مسئله در نحوه حمل و نقل یونولیت ها ، تأثیرگذار است. برای حمل و نقل تیرچه های سبک از تیم های تأسیساتی و برای حمل و نقل تیرچه های سنگین از جرثقیل استفاده می کنند.

نصب تیرچه بلوک بر روی دیوار ، دومین مرحله نصب یونولیت سقفی

در این مرحله باید تیرچه ها را بر روی دیوار نصب کنند. برای این کار باید ارتفاع دیوارها را لحاظ کنند و توجه کنند که ارتفاع دیوارها یک اندازه باشد و کاملاً تراز باشد. پس از این مرحله بایستی به سراغ مرحله سوم که نصب سیستم پشتیبان تیرچه است بروند.

شمع بندی ( نصب سیستم پشتیبان تیرچه )

برای شمع بندی از شمع های فلزی به منظور پیشگیری از خم شدن و شکستن تیرچه ها در جریان قرارگیری بلوک ها بهره گرفته می شود. فاصله میان تیرچه ها بایستی بر اساس اندازه بلوک ها تعیین شود. پس از توجه به ابعاد سقف باید تعداد تیرچه را حساب کرد. پس از تنظیمات فاصله میان تیرچه ها تعبیه بلوک ها میان آنها ، کل سقف را به درستی شمع بندی می کنند. این کار ، تخصص ویژه ای را می طلبد.

قرارگیری بلوک ها میان تیرچه ها

پس از قرارگیری تیرچه ها و تنظیمات حد فاصله آنها باید در ادامه مراحل نصب یونولیت سقفی ، چیدن بلوک یا فوم یونولیت میان آنها انجام می شود. مهندسان هستند که تعیین می کنند چه روشی در این مرحله انجام شود. بلوک ها و یونولیت ها ، هر یک دارای مزایا و معایبی هستند. انتخاب هر یک از این روش ها به نظر مهندس بستگی دارد.

کار گذاشتن میلگردهای حرارتی در سقف تیرچه

در این مرحله باید میلگردها در سقف تیرچه کار گذاشته شوند که بهترین نوع میلگرد ، میلگردهای حرارتی است. استفاده از میلگردهای حرارتی موجب افزایش مقاومت سقف می شود. حال بر اساس شرایط سقف تصمیم گیری می شود که از چند ردیف استفاده شود. با کار گذاشتن میلگردهای حرارتی ، از ترک خوردن سقف حدالامکان پیشگیری می شود.

قالب گذاری پیرامون سقف ، از مراحل نصب یونولیت سقفی

اقدام مهم دیگر این است که در روند بلوک گذاری میان تیرچه ها ، گوشه های سقف و نوک تیرچه که خالی است را با بتن پر می کنند البته می توان از قالب در چهار گوش سقف استفاده کرد و بتن ریزی کرد و پس از صافکاری آنها ، شرایط را برای پنهان نمودن و ممانعت از تکان خوردن بلوک ها ایجاد کرد.

بتن ریزی ابتدای کار

هر یک از مراحل نصب یونولیت سقفی باید اصولی انجام شود تا استانداردها رعایت شود و سقف دارای ویژگی های موردانتظار مهندسان باشد. بتن ریزی به دو روش تک مرحله ای و دو مرحله ای صورت می گیرد. در متد تک مرحله ای ، مهندسان مشخص می کنند که به چه میزان بتن نیاز است. پس از این کار ، با استفاده از ابزارها و دستگاه های مخصوص به بتن ریزی اقدام می کنند. پس از این کار حتماً بایستی به صاف کردن و شیب بندی اقدام شود.

بیشتر بخوانید: تولید یونولیت تزریقی

شیب بندی پایانی

در نهایت برای با موفقیت به خاتمه رساندن پروسه نصب یونولیت سقفی ، باید شیب بندی نهایی کار را انجام دهند. این کار بر اساس موقعیت قرارگیری سیستم های تخلیه فاضلاب صورت می گیرد. بر اساس سلیقه سازنده یا پیمانکار ، ممکن است شیب بندی را در مرحله بتن ریزی اولیه و یا بتن ریزی نهایی انجام دهند. اغلب مهندسان بر این باورند که شیب بندی پس از مرحله ای صورت بگیرد که بتن به خوبی خود را گرفته باشد.

توجه به چندین نکته حائزاهمیت در خصوص یونولیت موردنیاز برای سیستم

با مراحل نصب یونولیت سقفی به خوبی آشنا شدیم. برای اینکه سقف یونولیتی از استانداردهای لازم برخوردار باشد ، بایستی به خرید یونولیت باکیفیت اقدام کرد. کارخانه های مختلفی به فروش یونولیت اقدام نموده که کیفیت تولیدات آنها و قیمت محصولات آنها متفاوت است. کلیه کارفرمایان ، پیمانکاران و مهندسان باید به کیفیت یونولیت خریداری شده و استفاده از یونولیت مرغوب توجه کنند.

یونولیت های مناسب برای اجرا در سقف تیرچه یونولیتی در قیمت های مختلفی وجود دارند. چرا که خصوصیات این یونولیت ها همانند ابعاد ، دانسیته ، مرغوبیت و … متفاوت است. پس با توجه به این تفاوت ها شاهد اختلاف قیمت ها هستیم. خواهش می کنیم که به خرید پلاستوفوم های ارزان قیمت به منظور کاهش هزینه های خود اقدام نکنید. استفاده از پلاستوفوم به طور کلی موجب کاهش هزینه ها می شود ، پس دیگر ضرورتی ندارد که به دنبال خرید پلاستوفوم های ارزان قیمت باشید که کیفیت سازه شما را کاهش دهند. امیدواریم توضیحاتی که درباره نصب یونولیت سقفی ارائه دادیم ، برای شما مخاطبان گرامی مفید و سودمند بوده باشد. ایران ورق ، برترین پلاستوفوم ها را به شما عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...