گچ مخصوص یونولیت یا گچ گیپتون نوعی مخصوصی از گچ است ، که چسبندگی بالاتری نسبت به گچ های معمولی دارد . این نوع گچ برای گچ کاری سطوح بتنی و یونولیتی که قدرت جذب آب کمی دارند ، به کار گرفته می شود .

در واقع با روی کار آمدن گچ گیپتون چالش ها و مشکلات گچ کاری سطوح بتنی و یونولیتی نیز حل شده است . برای آشنایی بیشتر با این ماده تا انتهای مقاله با ما همراه شوید .

بیشتر بخوانید: قالب جایگزین فوم سقفی چیست ؟

گچ مخصوص یونولیت چیست ؟

گچ مخصوص یونولیت که به نام گچ گیپتون نیز معروف است ، برای اندود کردن دیوارهای بتنی یا فومی به کار گرفته می شود . البته کاربرد این گچ فقط محدود به گچ کاری نمی شود و در زمینه های مختلفی در پروژه های ساختمانی و هنری استفاده می شود .

تفاوت این گچ با گچ های معمولی در زمان گیرایی بالا و چسبندگی بسیار عالی است . زمان گیرایی گچ گیپتون حدود 5 تا 60 دقیقه می باشد . اهمیت این زمان در این است که هنگام گچ کاری سطوح مورد نظر ، گچ کار فرصت صاف و یکدست نمودن سطح را دارد ، که نتیجه کار یک سطح زیبا و صاف می شود .

تفاوت گچ مخصوص یونولیت با گچ معمولی

همانگونه که در مطالب بالا متوجه شدید ، گچ مخصوص یونولیت به دلیل دو ویژگی گیرش عالی و قدرت چسبندگی بسیار بالا بر روی سطوح صافی نظیر سیمان ، بتن ، یونولیتی برای بالا بردن مقاومت سطح و زیبایی آن به کار گرفته می شود .

فرآیند تولید و ساختار شیمیایی گچ مخصوص فوم کاملا متفاوت از گچ های معمولی است . سطوح بتنی حدود دو درصد رطوبت را به خود جذب می کنند ، که این مسئله گیرایی و چسبندگی گچ معمولی را کم می کند ، اما گچ گیپتون این مقدار از جذب را در ساختار خود جذب نموده و قدرت چسبندگی اش بالا می رود .

سایر گچ ها به رطوبت بالای سه درصد برای بالا بردن قدرت چسبندگی نیاز دارند ، که این یک ایراد بزرگ برای گچ های معمولی محسوب می شود . اما ساختار شیمیایی گچ مخصوص یونولیت به نحوی است ، که به راحتی به سطوح فومی و سیمانی می چسبد و سطحی صاف و یکدست را ایجاد می کند .

تفاوت گچ مخصوص یونولیت با گچ معمولی

کاربرد گچ مخصوص یونولیت

همانگونه که متوجه شدید ، اصلی ترین کاربرد گچ مخصوص یونولیت ، اندود کردن سطوح یونولیتی ، سیمانی و بتنی است . این گچ را باید به صورت دو لایه روی سطح مورد نظر به کار گرفت ، تا نتیجه کار رضایت بخش باشد .

نکته ای که در مورد استفاده از این گچ باید به خاطر داشته باشید ، این است که ، این گچ را نمی توان به عنوان لایه نهایی استفاده نمود ، بلکه به عنوان زیر ساز دیوار پوش فومی ، کاغذ دیواری ، رنگ و … به کار گرفته می شود .البته این گچ را می توان روی دیوار های بلوکی و آجری نیز اجرا کرد .

کاربرد گچ مخصوص فوم فراتر از اندود کردن سطوح مختلف است ، بلکه برای ایجاد گچ بری های زیبا و ظریف نیز از آن بهره گرفته می شود .

طراحان دکوراسیون داخلی نیز از این گچ برای ایجاد گچ کاری های زیبا و ظریف استفاده می کنند . بسیاری از مجسمه سازان نیز برای افزایش مقاومت آثار هنری خود ، مقداری گچ مخصوص یونولیت را به ترکیب مواد مجسمه سازی اضافه می کنند .

 

نحوه تولید و ساختار گچ مخصوص یونولیت

در این بخش از مقاله راجع به نحوه تولید و ساختار گچ مخصوص یونولیت صحبت می کنیم . این گچ از ترکیب سنگ گچ و خاک گچ به دست می آید ، البته هر یک از این مواد به طور مجزا در دو کوره متفاوت و در دمای مختلف قرار می گیرند . خاک گچ در کوره ای به نام لوبرن و سنگ گچ در کوره ای تحت عنوان هایبرن در حرارت غیر مستقیم ، در دما و زمان معینی پخته می شوند .

پس از اینکه خاک گچ و سنگ گچ از کوره بیرون آمدند باید آنها را به پودر تبدیل کرد . پس از پودر شدن به همراه مواد افزاینده دیگری با هم ترکیب می شوند . در نهایت یک ماده با خاصیت چسبندگی بالا تحت عنوان گچ مخصوص یونولیت یا گچ گیپتون به دست می آید .

محصول نهایی خواصی چون دیر گیری ، چسبندگی عالی و مقاوم بودن را پیدا می کند . گاهی نیز برای افزایش چسبندگی این گچ ، در حین گچ کاری به آن ماده چسبنده ای تحت عنوان سریشم می افزایند .

نکته دیگری که در رابطه با نحوه کار با این گچ باید عنوان کرد ، مربوط به درست کردن ملات گچ گیپتون است . باید پانزده دقیقه قبل از گچ کاری ، آب را به پودر گچ بیافزایید ؛ زیرا با این کار گیرایی گچ را بالا می برید و کار کردن با آن بسیار راحت و بدون مشکل خواهد بود .

سخن پایانی

در این مقاله که توسط تیم تولید شرکت ایران ورق گرد آوری شده است ، سعی نمودیم خوانندگان این متن را به طور کامل با گچ مخصوص یونولیت آشنا کنیم . شرکت ایران ورق از پیشگامان تولید انواع محصولات فومی ، تری دی پنل ، قالب جایگزین فوم سقفی و … می باشد .

تمام محصولات این شرکت زیر نظر یک تیم متخصص و توسط دستگاه های پیشرفته با کیفیت بالا تولید می گردند . برای خرید محصولات این برند به سایت ایران ورق مراجعه نمایید .

 بیشتر بخوانید: قیمت ورق یونولیت ٣ سانتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا پلاس ...